Pagina’s
- Donderdag Raadsdag
Beeld+oordeel+besluit=BOB
De gemeenteraad van Delft gaat vanaf januari 2020 op een nieuwe manier vergaderen. Deze nieuwe structuur is gebaseerd op het BOB-model. BOB is de afkorting van beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming.
Kom naar de politieke avond
In de nieuwe vergadercyclus is door de commissie- en raadsleden meer ruimte gemaakt om te luisteren naar en te praten met de bewoners, ondernemers en organisaties van Delft. Dat gebeurt in het stadhuis op de Markt of desgewenst op andere plekken in de stad. Meld u aan en kom naar de raad!
Weekplanning vergadercyclus
In de eerste week van de vierwekelijkse vergadercyclus houdt de commissie Ruimte en Verkeer haar oordeelsvormende vergadering. In de tweede week wordt die vergadering gehouden door de commissie Economie, Financiën en Bestuur en in de derde week vormt de commissie Sociaal Domein en Wonen een oordeel over de onderwerpen die op de agenda staan.
Griffie
De belangrijkste taak van de griffie is de gemeenteraad in brede zin te ondersteunen. Zo zorgen de griffiemedewerkers ervoor dat vergaderingen van raadscommissies en gemeenteraad in goede banen worden geleid.
Kom in contact met de raad
- Beeld+oordeel+besluit=BOB
De gemeenteraad van Delft vergadert sinds januari 2020 op een nieuwe manier. Deze nieuwe structuur is gebaseerd op het BOB-model. BOB is de afkorting van beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming.
De raadscommissies die de raad advies geven, blijven bestaan, maar de manier waarop en wanneer ze dat doen verandert.
Beeldvorming: luisteren en vragen
De raadscommissies doen bijvoorbeeld aan beeldvorming door stukken te lezen, op bezoek te gaan, in gesprek te gaan en vragen te stellen aan elkaar, de inwoners, betrokkenen, deskundigen, het college en de ambtenaren. In deze fase zijn goed luisteren en doorvragen belangrijk. Bij de beeldvorming nemen de raads- en commissieleden geen standpunten in en gaan ze ook niet met elkaar in discussie.
De onderwerpen waar de commissies zich over laten informeren zijn deels afkomstig van de langetermijnagenda van het college.
Oordeelsvorming: debatteren
De oordeelsvorming gebeurt in commissievergaderingen. In deze fase nemen de commissie- en raadsleden een voorlopig standpunt in. Zij wisselen argumenten uit en proberen elkaar te overtuigen.
Besluitvorming: beslissen
In de raadsvergadering gaan de raadsleden verder met het debat, leggen hun standpunten uit en nemen samen een besluit.
Politieke avond
De raadscommissies hebben in het nieuwe vergadermodel geen eigen aparte vergaderavond meer. Voortaan staat de donderdagavond centraal als de politieke avond van Delft. Deze avond begint in de regel om 19.30 uur.
Alle reguliere commissie- en raadsvergaderingen zijn op de donderdagavonden, daarnaast vindt op de donderdagavond beeldvorming plaats (deels parallel aan sessies van andere commissies). In principe zijn wethouders niet aanwezig bij de beeldvorming, tenzij zij daarvoor uitgenodigd worden.
- Kom naar de politieke avond
In de nieuwe vergadercyclus is door de commissie- en raadsleden meer ruimte gemaakt om te luisteren naar en te praten met de bewoners, ondernemers en organisaties van Delft. Dat gebeurt in het stadhuis op de Markt of desgewenst op andere plekken in de stad. Meld u aan en kom naar de raad!
Wanneer u in gesprek wilt met een commissie over een onderwerp dat u onder de aandacht wil brengen van de gemeenteraad kunt u dit aanvragen via het aanmeldformulier Beeldvorming.
Dit formulier kunt u ingevuld terug mailen naar griffie@delft.nl
Wanneer de commissie aangeeft over uw onderwerp beeldvorming te willen doen, wordt deze beeldvormende avond georganiseerd in afstemming met de initiatiefnemers, twee of meer commissieleden, en de griffie.
- Nieuw vergadermodel 2020
De samenhang tussen de stad en de gemeenteraad versterken plus de kennis en ervaring uit de stad meer benutten. De werkgroep vergadermodel heeft dit uitgewerkt en is tot concrete voorstellen gekomen waar de raad en het college van b en w nu actief mee aan de slag gaan.
Direct na de verkiezingen in maart 2018 sprak de gemeenteraad van Delft de ambitie uit om nadrukkelijk te investeren in de relatie met de stad. De raad wil minder tijd doorbrengen in het stadhuis, minder tijd spenderen aan vergaderingen en meer tijd doorbrengen in de stad, in de verschillende wijken en meer tijd spenderen aan gesprekken met de Delftenaren.
Alle tien fractievoorzitters gaven in juni 2018 de werkgroep Vergadermodel de opdracht om te komen tot een voorstel voor een verandering van de vergaderorde van de Delftse gemeenteraad en in een later stadium breder te kijken naar de verhouding bestuur/politiek en stad.
De werkgroep heeft zich breed georiënteerd. Ze hield enquête onder alle mensen die in de afgelopen vier jaar hebben ingesproken in de raadscommissies en hield met hen een workshop over de samenwerking van inwoners en de raad. Ook onderzocht de werkgroep de werkwijze van vele andere gemeenteraden in Nederland.
Deze overlegfase heeft geresulteerd in concrete voorstellen voor het aanpassen van de werkwijze, gebundeld in het rapport Goede raad van de stad! In een werksessie met raadsleden, wethouders en ambtenaren is uitgesproken dat meteen aan de slag wordt gegaan. Het college is gevraagd een visie op participatie op te stellen.
In grote lijnen komt het erop neer dat de gemeenteraad streeft naar een vergadermodel, waarbij in een vroeg stadium wordt gesproken met Delftenaren over onderwerpen die later op de agenda van de raad komen. Nadat de raad zich een beeld heeft gevormd, volgt de fase waarin partijen onderling debatteren over een voorstel. In de derde fase volgt de besluitvorming door de gemeenteraad.
- Vergadercyclus en -planning
In de eerste week van de vierwekelijkse vergadercyclus houdt de commissie Economie, Financiën en Bestuur haar oordeelsvormende vergadering. In de tweede week wordt die vergadering gehouden door de commissie Ruimte en Verkeer en in de derde week vormt de commissie Sociaal Domein en Wonen een oordeel over de onderwerpen die op de agenda staan.
Zo kunnen elke week twee niet-vergaderende commissies de donderdagavond gebruiken voor hun beeldvorming. De vierde week van de vergadercyclus is er raadsvergadering. Op die avond is er geen beeldvorming.
Zoals in de oude vergaderstructuur gebruikelijk was, zijn ook in de nieuwe vergaderstructuur aparte avonden gereserveerd voor de behandeling van de cyclusdocumenten.
- Beeld+oordeel+besluit=BOB
- En verder
- Burger en raad
Gemeenteraadsleden zijn volksvertegenwoordigers. Zij willen graag in contact komen met burgers, bedrijven en instellingen, zodat ze op de hoogte zijn van wat er leeft in de stad.
Regelmatig gebeurt dat via rondetafelgesprekken of externe oriëntaties. Maar u kunt ook op andere manieren in contact komen met raadsleden:- U kunt bellen of mailen om in contact te komen met de gemeenteraad of om een vraag of verzoek voor te leggen aan een individueel raadslid, een fractie of aan de hele raad.
- U kunt inspreken bij commissievergaderingen
- U kunt uw zienswijze op een bestemmingsplan kenbaar maken
- U kunt een petitie of handtekeningenactie houden
- U kunt een burgerinitiatief indienen
- U kunt een referendum op touw zetten.
Brieven aan de raad
Diverse organisaties en instellingen hebben in de periode voor en na de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 aandacht gevraagd voor hun zaak. In dit overzicht treft u de brieven aan die de griffie van deze organisaties ontving.
Vergaderdata en inspreken
De vergaderdata van de raads- en commissievergaderingen vindt u op deze website maar ook in de Stadskrant Delft. Als u wilt inspreken tijdens een commissievergadering kunt u zich tot op de dag van de vergadering tot 12.00 uur aanmelden bij de betreffende commissiegriffier. Mailen kan ook: griffie@delft.nl.
Ingekomen stukken
Via de griffie kunt u ook een vraag voorleggen aan de hele gemeenteraad. Wanneer u dit schriftelijk of per mail doet, verschijnt uw brief of mail bij de ingekomen stukken. Wilt u contact opnemen met een individueel raadslid of een fractie? Kijk dan verder op Ken uw raadslid.
Meer informatie over het raadsinformatiesysteem.
- Bellen of mailen raadslid
U kunt op verschillende manieren in contact komen met de raad. Uiteraard kunt u individuele raadsleden bellen of mailen, maar u kunt uw vraag, wens of opmerking ook richten aan de hele gemeenteraad. Dat kan digitaal per e-mail of op papier.
Brieven en e-mails gericht aan de gemeenteraad komen doorgaans binnen bij de griffie. De medewerkers van de griffie bekijken wat er met een brief moet gebeuren, zo nodig in overleg met de voorzitters van de verschillende commissies.
Wanneer uw brief of e-mail bij de griffie binnenkomt, ontvangt u hiervan altijd een bericht van de griffie. Ook wordt uw brief op deze website gepubliceerd in de lijst ingekomen stukken. Vooraf wordt contact met u opgenomen. U kunt dan laten weten of u bezwaar hebt dat u NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) openbaar worden gemaakt. Dan kunnen ook eventuele onduidelijkheden in de brief (bv. over aan wie de brief is gericht) of de verdere behandeling van uw brief of mail worden besproken.
Wanneer u niet wilt dat uw NAW-gegevens worden gepubliceerd op de website van de raad, worden deze gegevens in uw brief onleesbaar gemaakt. Wanneer het om privacygevoelige kwesties gaat in uw brief, wordt uw brief alleen aangeboden aan de fractievoorzitters. Uw brief komt dan niet in de lijst met ingekomen stukken.
Wanneer uw brief gericht is aan het college, wordt uw brief ter kennisname in de regel ook doorgestuurd naar de gemeenteraad. Het college handelt uw brief in dat geval verder af. Wanneer uw brief gericht is aan de gemeenteraad, maar het gaat om een onderwerp dat onder de bevoegdheid valt van het college wordt uw brief eveneens doorgestuurd. Ook in dat geval handelt het college uw brief verder af. Afhankelijk van het onderwerp, ontvangt de raad dan wel een kopie van het antwoord.
Nadat u een bericht van de griffie hebt ontvangen, is het aan de raadsfracties om te bepalen wat ze met uw brief doen. Het kan zijn dat ze deze voor kennisgeving aannemen. Ook kan het gebeuren dat uw brief door raadsfracties wordt betrokken in het politieke debat. In dat geval ontvangt u hierover bericht, bijvoorbeeld wanneer het onderwerp dat u onder de aandacht hebt gebracht, wordt besproken in een raadscommissie. Desgewenst kunt u zich dan aanmelden als inspreker om een nadere toelichting te geven aan de commissie.
Mocht u vragen hebben over een brief of mail die u wilt schrijven of heeft geschreven, kunt u contact opnemen met de griffie (griffie@delft.nl))
- Burgerinitiatief
Alle Delftenaren van veertien jaar en ouder hebben het recht om de gemeenteraad een voorstel voor te leggen.
Hiervoor zijn 300 handtekeningen nodig. Het voorstel bestaat uit een probleemstelling, een toelichting en een mogelijke oplossing.
Niet alle onderwerpen kunnen via een burgerinitiatief aan de raad worden voorgelegd.De regels voor het burgerinitiatief zijn vastgelegd in de verordening op het burgerinitiatief.
- Doe mee voor Delft
- Inspreken
U kunt bij een raadscommissie inspreken over een agendapunt (artikel 14).
Het spreekrecht (maximaal drie minuten en eventueel een reactie van maximaal twee minuten op het commissiedebat) kunt u tot op de dag van de vergadering tot 12.00 uur u per mail of telefonisch aanvragen bij de betreffende commissiegriffier.
Het is ook mogelijk om aan het begin van de commissievergadering bij de voorzitter of commissiegriffier spreektijd aan te vragen. Aan het begin van de vergadering bekijken de voorzitter en griffier hoeveel insprekers er zijn. Waar mogelijk worden agendapunten met insprekers naar voren gehaald.
In de vergaderkalender ziet u wanneer en waarover een commissie vergadert. Daar vindt u ook de schriftelijke stukken die bij de agenda horen en de besluiten die in eerdere vergaderingen zijn genomen.
Inspreken over een onderwerp dat niet op de agenda van de commissievergadering kan ook. Ook hiervoor kunt u zich van te voren aanmelden bij de griffie. Aan het begin van de vergadering kunt u spreektijd (maximaal twee termijnen van respectievelijk drie en twee minuten) aanvragen bij de voorzitter of commissiegriffier. Als u inspreekt tijdens een vergadering kan er naar uw legitimatiebewijs gevraagd worden.
In de regel wordt een onderwerp dat niet op de agenda staat niet meteen inhoudelijk door de commissie besproken, maar zal door de commissie worden bepaald hoe uw inspraakreactie verder wordt afgehandeld. U weet dan tijdens de vergadering wat u van de commissie kunt verwachten. Na de vergadering worden inspraakreacties met de namen van de insprekers in het verslag opgenomen.
- Petitie
U kunt een individueel standpunt duidelijk maken aan de gemeenteraad of de raad vragen aandacht te besteden aan een onderwerp. U kunt dat ook samen met medestanders doen door een petitie op te stellen en te overhandigen aan de gemeenteraad.
Een petitie is een verzoek aan de gemeenteraad dat wordt ondersteund door mensen die hun handtekening onder het verzoek aan de raad hebben gezet. Vroeger moest u de straat op om handtekeningen te verzamelen. Dat kun u nog steeds doen, maar het hoeft niet in Delft.
U kunt via het Delftse loket op de website Petities.nl een petitie starten en digitaal laten ondertekenen door medestanders. Wanneer u vindt dat u voldoende handtekeningen hebt, biedt u ze aan aan de gemeenteraad of het college van b en w.
De petitie die u opstelt, moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De petitie mag bijvoorbeeld niet kwetsend of discriminerend zijn. Meer informatie over het opstellen van een petitie.
- Referendum
De raad neemt vaak besluiten via een raadsvoorstel.
Vindt u dat de raad een ander besluit moet nemen, dan dat in dat voorstel staat, dan kunt u hiervoor een referendum organiseren. Een referendum is een stemming van alle kiesgerechtigden in Delft over een (voorgenomen) besluit van de gemeenteraad. Zolang het referendum loopt, neemt de raad nog geen besluit.Raadsleden hoeven zich niet te houden aan de uitslag van een referendum. Zij kunnen bij elk referendum bepalen of zij zich al dan niet aan de uitslag zullen houden. In de Referendumverordening staat exact omschreven hoe een referendum werkt.
Wilt u een referendum organiseren? De eerste stap om een referendum in te dienen, vindt plaats door het invullen van een door de gemeente verstrekt formulier, een zogenaamd inleidend verzoek. Een voorbeeld hiervan vindt u hieronder (aanvraagformulier).
U kunt dan het beste eerst contact op te nemen met de griffie (griffie@delft.nl). De griffie stuurt u een formulier waarop de betreffende nummers al zijn ingevuld en adviseert u over hoe u de aanvraag goed indient. Ook zorgt de griffie ervoor dat er een digitale indienmogelijkheid komt.
Voor ondersteuning van een inleidend verzoek zijn ten minste 800 papieren en/of digitale ondersteuningsverklaringen nodig. Het inleidend verzoek moet uiterlijk zes werkdagen vóór de dag van de behandeling van het concept-raadsbesluit schriftelijk bij de voorzitter van de raad zijn ingediend, samen met de bijbehorende handtekeningenlijsten. Vanaf dat moment gaat de procedure voor het referendum lopen.
- Zienswijze bestemmingsplan
Invloed op een bestemmingsplan
Er is een vaste procedure voor de totstandkoming van bestemmingsplannen. Je kunt daar op verschillende manieren invloed op uitoefenen.
Aankondiging bestemmingsplan
De gemeente Delft kondigt het voornemen tot het voorbereiden van een bestemmingsplan aan in de Delftse Post en op de website van de gemeente.
Procedure bestemmingsplan
In bepaalde gevallen wordt na de aankondiging van een bestemmingsplan eerst een voorontwerp bestemmingsplan opgesteld. Op dit plan kan iedereen inspraakreacties indienen gedurende de inzagetermijn van vier weken.
De gemeente Delft kondigt in de Delftse Post en op de website van de gemeente aan dat een voorontwerp plan ter inzage ligt. In de aankondiging wordt aangegeven hoe en wanneer je je mening aan de gemeente kenbaar kunt maken en waar je het bestemmingsplan kunt inzien.
Het voorontwerp bestemmingsplan wordt ook aan de buurgemeenten, stadsgewest en provincie toegestuurd voor overleg. De reacties op het voorontwerp bestemmingsplan worden in een nota Inspraak en Overleg verwoord en beantwoord.
Ontwerpbestemmingsplan
Na het voorontwerp bestemmingsplan wordt het plan aangepast tot een ontwerp bestemmingsplan. In de gevallen waarin niet eerst een voorontwerp bestemmingsplan wordt opgesteld, wordt na de aankondiging van een voornemen tot het voorbereiden van een bestemmingsplan gestart met het opstellen van een ontwerp bestemmingsplan.
Zienswijzen
Op het ontwerp bestemmingsplan kunnen tijdens de inzagetermijn van zes weken zienswijzen ingediend worden. De gemeente Delft kondigt in de Delftse Post en op de websites van de gemeente en van de Staatscourant aan dat een ontwerp plan ter inzage ligt.
In de aankondiging wordt aangegeven hoe en wanneer je je mening aan de gemeente kenbaar kunt maken en waar je het bestemmingsplan kunt inzien. De zienswijzen op het ontwerp bestemmingsplan worden in een nota Zienswijzen verwoord. Het is niet mogelijk om via e-mail een reactie te geven.
Het plan wordt inclusief eventuele wijzigingen op basis van ingediende zienswijzen, door het college aangepast tot een bestemmingsplan en vervolgens in de raadscommissies behandeld en door de gemeenteraad vastgesteld.
Beroep instellen
Vervolgens is nog beroep mogelijk bij de Raad van State. Tegen het vastgestelde plan kan tijdens de inzagetermijn van zes weken beroep worden ingesteld. De gemeente Delft kondigt in de Delftse Post en op de al eerder genoemde websites van de gemeente en van de Staatscourant aan dat het vastgestelde bestemmingsplan ter inzage ligt.
Je kunt alleen beroep instellen als je je zienswijze kenbaar hebt gemaakt tijdens de ontwerpfase van de bestemmingsplanprocedure. In de aankondiging wordt aangegeven hoe en wanneer je beroep kunt instellen en waar je het bestemmingsplan kunt inzien. De procedure bij de Raad van State duurt doorgaans een jaar.
Verzoek om voorlopige voorziening
Wil je voorkomen dat er al gebouwd wordt dan kun je in plaats van beroep in te stellen ook een ‘verzoek om een voorlopige voorziening’ indienen. Wordt dat verzoek toegekend, dan wordt de inwerkingtreding van het besluit opgeschort tot een beslissing is genomen is over het verzoek. Je kunt alleen een verzoek doen om voorlopige voorziening als je je zienswijze kenbaar hebt gemaakt tijdens de ontwerpfase van de bestemmingsplanprocedure.
Meer informatie
Via de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is meer te vinden over de Wet ruimtelijke ordening. Op de website van de gemeente Delft onder kun je zien welke plannen op dit moment ter inzage liggen.
- Burger en raad
- Gemeenteraad
- College van B en W
De raad benoemt de wethouders, die samen met de burgemeester het college vormen. Het college is er voor het dagelijks bestuur van de gemeente. Het college is hierover verantwoording schuldig aan de raad.
De ambtenaren helpen het college het beleid uit te voeren. Het college is verantwoordelijk voor het handelen van de ambtenaren. Als het college het beleid heeft uitgevoerd, controleert de raad de uitvoering. De burgemeester is voorzitter van de raad en het college. Als de burgemeester er niet is wordt het voorzitterschap van de raad overgenomen door een raadslid.
Het college vergadert wekelijks. De besluitenlijsten worden ook iedere week gepubliceerd.
- Delftse Rekenkamer
De Delftse Rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentebeleid. Maar de rekenkamer adviseert ook de raad hoe beleid en uitvoering beter kunnen. Daarbij probeert de rekenkamer met adviezen het bestuur en de medewerkers van de gemeente scherp te houden. Zodat zij zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen werken voor Delft.
- Gemeenschappelijke regelingen
Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen (zoals een gemeente), waarbij bepaald wordt dat taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden.
De instelling van een gemeenschappelijke regeling wordt geregeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wet geeft drie vormen van gemeenschappelijke regelingen:
- een nieuw openbaar lichaam,
- vormen van een gemeenschappelijk orgaan of
- een gemeente als centrumgemeente aanwijzen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is het gebied dat de voormalige stadregio’s Rotterdam en Haaglanden omvat. Binnen dat gebied hebben de 24 gemeenten hun krachten gebundeld in het samenwerkingsverband Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de internationale concurrentiepositie van de regio te versterken.
De missie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag luidt: “Wij werken aan een duurzame internationale Metropoolregio, waarin bewoners en bedrijven zich optimaal kunnen ontplooien en (internationale) bezoekers zich welkom voelen. Dit doen we door een betere positionering van ons internationaal concurrerende vestigingsklimaat en het uitvoeren van concrete projecten die de bestaande kracht van beide stedelijke regio’s bundelen. Daarbij dragen wij bij aan een positie van de Randstad als topregio in Europa.”
Delft wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door burgemeester Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart en wethouder Maaike Zwart als haar plaatsvervanger. De wethouders Verkeer en Vervoer van alle betrokken gemeenten zijn lid van de commissie Vervoersautoriteit. Hetzelfde geldt voor de wethouders Economie in de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat.
Als afvaardiging van de Delftse gemeenteraad zijn in de adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat Kirstel Wattel (GroenLinks) en Eva Brussaard (Volt) benoemd. Hun plaatsvervangers zijn respectievelijk Daan Stellingwerf (Hart voor Delft) en Frank Visser (CDA)
In de adviescommissie Vervoersautoriteit zijn Bo Verduijn (STIP) en Daan Stellingwerf (Hart voor Delft) benoemd. Hun plaatsvervangers zijn respectievelijk Tessa van den Berg (VVD) en Jeanique Romeijnders (GroenLinks).
In de rekeningcommissie is Frank Visser benoemd, plaatsvervanger is Lena van der Wal (Volt).
Veiligheidsregio Haaglanden
In 2009 hebben de negen gemeenten uit de regio Haaglanden de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) opgericht. Met de per 1 oktober 2010 geldende Wet veiligheidsregio’s hebben de colleges van burgemeester en wethouders diverse taken en bevoegdheden in relatie tot branden- en rampenbestrijding en crisisbeheersing overgedragen aan de VRH.
De Veiligheidsregio Haaglanden bestaat uit de Brandweer Haaglanden en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). Ook het beheer en de organisatie van de regionale alarmcentrale van de Brandweer Haaglanden en de Meldkamer Ambulancezorg horen bij de VRH. De gezamenlijke (multidisciplinaire) voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing door brandweer, politie, GHOR en gemeenten vindt plaats vanuit de VRH. Het algemeen bestuur van de VRH wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Wethouder Maaike Zwart is de plaatsvervanger van burgemeester Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart. Delft wordt in de rekeningencommissie van de Veiligheidsregio Haaglanden vertegenwoordigd door Jolanda Gaal (Onafhankelijk Delft). Plaatsvervangend lid is Simon de Rijk (PvdA).
Omgevingsdienst Haaglanden
In de raadsvergadering van 24 mei 2012 heeft de gemeenteraad van Delft ingestemd met deelname aan de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Haaglanden. De Omgevingsdienst Haaglanden voert voor het gebied van Haaglanden de milieutaken uit voor de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De Omgevingsdienst Haaglanden is een regionale uitvoeringsdienst voor de uitvoering van de vergunningverlening en handhavingstaken gerelateerd aan de diverse milieuwetten en de groene wetgeving. De doelstelling van de Omgevingsdienst Haaglanden is om bij de uitvoering van de genoemde taken te voldoen aan de landelijke kwaliteitscriteria, te zorgen voor specialismenvorming op inhoud en een bijdrage te leveren aan een constante en eenduidige taakuitvoering in de regio. Wethouder Martina Huijsmans is namens de gemeente lid van het algemeen bestuur en burgemeester Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart is haar plaatsvervanger. In de rekeningcommissie van de Omgevingsdienst Haaglanden wordt Delft vertegenwoordigd door raadslid Frank Visser (CDA); plaatsvervangend lid is Jorrit Treffers (Volt).
GGD Haaglanden
Per 1 januari 2014 vormen de GGD Den Haag en de GGD Zuid-Holland West samen één regionale Gemeentelijke GezondheidsDienst: de GGD Haaglanden. GGD Haaglanden is de organisatie voor publieke gezondheid voor de inwoners van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. Daarmee beschermt, bewaakt en bevordert de GGD Haaglanden de gezondheid van ruim 1 miljoen inwoners. De GGD Haaglanden heeft drie locaties, namelijk in Den Haag, Westeinde 128 (hoofdvestiging), Zoetermeer, Croesinckplein 24-26 en in Delft, Van Bleyswijckstraat 93e.
De gemeente Delft wordt in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder Karin Schrederhof, wethouder Joëlle Gooijer is haar plaatsvervanger. In de rekeningcommissie van de GGD Haaglanden wordt Delft vertegenwoordigd door raadslid Malou Janssen (PvdA), plaatsvervangend raadslid is Frank Visser (CDA).Collegeleden
Daarnaast zijn er verbonden partijen waarin uitsluitend collegeleden zijn vertegenwoordigd. De benoemingen van collegeleden na de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen zijn terug te vinden in dit raadsbesluit uit juli 2018.
- Instrumenten van de raad
De gemeenteraad heeft een controlerende en kaderstellende taak. Om deze taken goed uit te voeren beschikt de raad over een aantal instrumenten, zoals:
initiatiefvoorstel
motie
amendement
schriftelijke vragen
interpellatie
raadsonderzoek (enquête)Initiatiefvoorstel
De spelregels over initiatiefvoorstellen zijn opgenomen in het reglement van orde van de gemeenteraad (artikel 37).
Met een initiatiefvoorstel (format voor raadsleden) kan een raadslid een eigen voorstel voorleggen aan de raad en het college. Een raadslid hoeft hierbij geen steun van andere raadsleden te hebben. Hierdoor is het raadslid niet alleen afhankelijk van voorstellen van het college maar kan hij of zij ook zelf onderwerpen op de agenda zetten.
Motie
Een raadslid dient een motie in wanneer hij of zij een uitspraak van de raad wil hebben (artikel 30 en artikel 35 en 35a).
Het gaat daarbij niet om een wijziging van een voorgesteld raadsbesluit, maar om een uitspraak over het onderwerp dat wordt besproken. Een motie draagt het college op iets te doen of juist iets niet te doen.
Een motie kan ook een verzoek of een opdracht aan bijvoorbeeld het presidium of een verzoek aan de rekenkamer zijn. Een motie wordt ingediend door één of meerdere raadsleden. De motie wordt tijdens de raadsvergadering besproken; vervolgens wordt hierover gestemd. Een bijzondere vorm is de motie van afkeuring of wantrouwen, die -indien door de raad aangenomen- kan leiden tot het vertrek van een collegelid.
Delft heeft ook een zogenaamde ‘actuele motie’. Die worden als regel ingediend aan het einde van een raadsvergadering en gaan over een actueel thema dat niet op de raadsagenda staat.
Amendement
Een amendement (format voor raadsleden) is een voorstel van een raadslid om de tekst van een ontwerpbesluit aan te passen (artikel 30 en artikel 34).
Als de meerderheid van de raad voor het amendement stemt, wordt het oorspronkelijke raadsbesluit gewijzigd. Een aangenomen amendement kan door het college niet naast zich neer worden gelegd.
Voor de stemming kan het college wel haar ‘onaanvaardbaar’ uitspreken over een amendement. De raad neemt dat dan mee in zijn uiteindelijke beslissing.
Schriftelijke vragen
Een raadslid kan het college schriftelijke vragen stellen over actuele onderwerpen (artikel 39).
De vragen worden bij de voorzitter van de raad ingediend en na de beantwoording door het college van B en W toegevoegd aan de lijst met schriftelijke vragen.
Interpellatie
In het verlengde van het vraagrecht, kan een raadslid een interpellatie (format voor raadsleden) aanvragen over een actueel onderwerp dat niet op de agenda van de raadsvergadering staat (artikel 40).
De raad moet een verzoek tot interpellatie goedkeuren. Essentieel verschil tussen een interpellatie en een mondelinge vraag is dat bij het aanvragen van de interpellatie de aanvrager een inhoudelijke debat wil voeren en een uitspraak van de raad wil uitlokken. Het komt geregeld voor dat een interpellatie leidt tot een motie van afkeuring, waarin (een deel van) de raad het vertrouwen opzegt in een collegelid.
Enquête
De spelregels die gelden bij een raadsonderzoek (enquête) kun je lezen in het reglement van Orde van de gemeenteraad (artikel 41).
Indien één of meer raadsleden de raad willen voorstellen nader onderzoek te willen doen naar het door het college van B en W gevoerde bestuur, wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter, met een omschrijving van het onderwerp van onderzoek en een toelichting.
- Ken uw raadslid
- Presidium en fractievoorzittersoverleg
Het presidium bestaat uit de (plv.)voorzitters van de raadscommissies en de burgemeester. De raadsgriffier is adviseur van het presidium. Het is het dagelijks bestuur van de gemeenteraad.
Het presidium bereidt onder meer de agenda van de gemeenteraad voor en vergadert eenmaal per maand. De agenda en de besluitenlijsten van het presidium vindt u in de vergaderkalender. De vergaderingen van het presidium zijn besloten.
Het fractievoorzittersoverleg bestaat uit de fractievoorzitters en de burgemeester en komt voorafgaand aan elke raadsvergadering bijeen.
Vier maal per jaar is er een inhoudelijk fractievoorzittersoverleg. Alle vergaderingen van de fractievoorzitters zijn besloten. De raadsgriffier is adviseur van het fractievoorzittersoverleg.
- Raad in beeld webcast
Webcastuitzendingen
De uitzendingen van commissie- en raadsvergaderingen zijn te zien in het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad. De webcastuitzendingen vindt u in kalenderoverzicht bij de betreffende vergadering. Daar vindt u ook de uitzendingen die u wilt terugkijken.
Schriftelijke verslagen
Bent u op zoek naar oude vergaderstukken, commissie- of raadsagenda’s? Die vindt u hier.
Audioverslagen tot 2010
De gemeenteraad is in januari 2010 begonnen met het live uitzenden van de raads- en commissievergaderingen. De schriftelijke verslagen en geluidsopnamen van de commissie- en raadsvergaderingen tot die tijd zijn hier te vinden.
- Referendumkamer Delft
De Referendumkamer Delft is een onafhankelijk adviesorgaan van de gemeenteraad.
De referendumkamer:
- Adviseert de gemeenteraad over de vraag of het onderwerp van het referendumverzoek toelaatbaar is of niet;
- Adviseert de gemeenteraad over de vraagstelling voor referenda;
- Adviseert over de voorlichting van de gemeente inzake referenda en over de toekenning van bijdragen voor campagneactiviteiten.
- Houdt toezicht op de uitvoering van de verordening;
- Adviseert bij geschillen tussen direct bij het referendum betrokken partijen
Samenstelling
De referendumkamer bestaat uit vijf leden die door de gemeenteraad zijn benoemd. De leden zijn:
- Joop van Holsteijn (voorzitter), hoogleraar politieke wetenschap Universiteit Leiden
- Gregor Rensen, oud-burgemeester van Brielle en waarnemend burgemeester van Maassluis.
- Robin Haijkens, beleidsadviseur Bestuurlijke organisatie en besluitvorming gemeente Den Haag
- Hermine van den Hoek
- Marion Veerbeek, beleidsmedewerker juridische zaken bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Meer informatie
Voor meer informatie over de Referendumkamer Delft kunt u contact opnemen met de griffie via telefoonnummer 015-260 2416 (ma t/m vr 9.00 – 17.00 uur) of per email: griffie@delft.nl.
- Wat doet het fractievoorzittersoverleg
Het fractievoorzittersoverleg bestaat uit de fractievoorzitters en de burgemeester en komt voorafgaand aan elke raadsvergadering bijeen.
De agenda en de besluitenlijsten van het overleg zijn te vinden bij de stukken van de desbetreffende raadsvergadering. De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn besloten. De raadsgriffier is adviseur van het fractievoorzittersoverleg.
Kijk hiervoor op de vergaderkalender van de gemeenteraad.
- College van B en W
- Ja, ik wil
Ja, ik wil in de gemeenteraad
Op initiatief van de gemeenteraad van Delft wordt voor de vijfde maal sinds 2009 de wervingscampagne Ja, ik wil in de gemeenteraad gehouden. De campagne beoogt Delftenaren enthousiast te maken voor het raadslidmaatschap en de politieke partijen te ondersteunen bij het vinden van kandidaat-raadsleden.
Dat gebeurde via een publiekscampagne die informatie biedt over de manier, waarop de inwoners van Delft lid kunnen worden van de gemeenteraad.
Wat doet een raadslid?
Als raadslid heeft u zitting in de gemeenteraad van Delft en beslist u mee over de toekomst van Delft. U gaat in gesprek met inwoners en ondernemers en weet zo precies wat er speelt. Belangrijk, want u vertegenwoordigt de belangen van de Delftenaren. Lees verder
Ja, ik wil me aanmelden voor de cursus Politiek Actief
U kunt zich direct aanmelden voor de cursus Politiek Actief bij de griffie van de gemeenteraad. De griffie is bereikbaar via griffie@delft.nl. Vermeld in uw e-mail uw naam, adres en telefoonnummer. Lees verder
Ja, zij zitten in de gemeenteraad
Wilt u graag raadslid worden in Delft? Deze gemeenteraadsleden gingen u voor. Zij volgden de cursus Politiek Actief en werden gekozen als raadslid of werden commissielid. Ze vertellen graag over hun werk en wat dat betekent voor de stad, voor u en voor henzelf. Lees verder
- Deze raadsleden gingen u voor
Ja, zij zitten in de gemeenteraad (verhalen uit de stadskrant)
Gemeenteraadsleden Delft vertellen over hun ervaringen
Wilt u meebeslissen over de toekomst van Delft en haar inwoners? Ziet u een stap naar de lokale politiek wel zitten? Volg dan de gratis cursus Politiek Actief en meld u aan bij een politieke partij. Mogelijk wordt u dan gekozen als raadslid tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2026.
Deze raadsleden gingen u voor
Wilt u graag raadslid worden in Delft? Heel wat gemeenteraadsleden gingen u voor. Zij volgden de cursus Politiek Actief en werden gekozen als raadslid of werden commissielid. Ze vertellen graag over hun werk en wat dat betekent voor de stad, voor u en voor henzelf.
Mick van der Steeg
Mick van der Steeg is sinds twee jaar actief in de Delftse politiek. Hij begon als commissielid van de commissie Ruimte en Verkeer. Sinds mei 2023 is hij raadslid met dezelfde portefeuille. “Door de cursus Politiek Actief leerde ik beter te snappen hoe het in de gemeente werkt.” FOTO: Alyssa van HeystEva Brussaard
‘Oude politiek kan mijn rug op’. Met die veelzeggende tekst op een sandwichbord stond Volt-raadslid Eva Brussaard (31) voor een campagnefoto op de Markt. “De foto is genomen in de campagne voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Het beeld geeft goed de aanleiding weer waarom ik politiek actief ben geworden.” FOTO: Alyssa van Heyst - Gratis cursus Politiek Actief
Wilt u eerst meer leren over het werk van een raadslid? Meld u dan aan voor de gratis cursus Politiek Actief. Tijdens vijf interactieve bijeenkomsten in het stadhuis op de Markt leert u wat een raadslid doet en hoe de gemeentelijke politiek werkt. Gastsprekers uit de Delftse politiek delen graag hun kennis en ervaringen. Deze onderwerpen komen onder andere aan bod:
- Politiek en bestuur in Nederland en de rollen van de gemeenteraad.
- De gereedschapskist van een raadslid.
- Debatteren en het deelnemen aan een raadsvergadering.
- Gemeentelijke financiën.
- Kennismaking met Delftse raadsleden.
Ja, ik wil me aanmelden voor de cursus Politiek Actief
Deze cursus begint op woensdag 22 januari 2025. De daaropvolgende cursusbijeenkomsten zijn op de woensdagen 29 januari, 5, 12 en 19 februari.
U kunt zich direct aanmelden voor de cursus Politiek Actief bij de griffie van de gemeenteraad. De griffie is bereikbaar via griffie@delft.nl. Vermeld in uw e-mail uw naam, adres en telefoonnummer.
Ja, ik wil meer informatie
Wilt u meer weten over de Delftse politiek of de gemeenteraadsverkiezingen? Of wilt u op de kandidatenlijst van uw politieke partij komen te staan? Bel of mail of dan naar één van de onderstaande raadsfracties. De contactgegevens vindt u op hun websites.
- Wat doet een raadslid?
Woont u in Delft en bent u betrokken bij uw stad? Heeft u volop ideeën die Delft nóg beter zouden maken? En vindt u het tijd om uw visie te laten horen en mee te beslissen over wat er gebeurt in de stad? Als lid van de gemeenteraad van Delft kan dat. En dit is hét moment om de stap naar de politiek te zetten. In 2026 kiezen de Delftenaren een nieuwe gemeenteraad. Wie weet stemmen ze dan op u!
Wat doet een raadslid?
Als raadslid heeft u zitting in de gemeenteraad van Delft en beslist u mee over de toekomst van Delft. U gaat in gesprek met inwoners en ondernemers en weet zo precies wat er speelt. Belangrijk, want u vertegenwoordigt de belangen van de Delftenaren.
Samen met uw collega-raadsleden neemt u besluiten over Delft. Soms is daar een stevig debat voor nodig, maar dat is voor u geen probleem: u kunt prima omgaan met andere meningen en kritiek. Het is heel belangrijk dat u doorzettingsvermogen heeft en vasthoudend kunt zijn. Want u staat altijd vol overtuiging voor het belang van alle inwoners van Delft.
Iedereen kan raadslid worden: praat mee over uw stad
Wilt u de stap naar de Delftse politiek zetten? Dat kan! Alle Delftenaren vanaf achttien jaar kunnen raadslid worden en zijn van harte welkom om zich aan te melden. U hoeft geen speciale opleiding of ervaring te hebben.
Hoe kunt u raadslid worden?
- Wilt u raadslid worden, dan moet u eerst lid worden van een politieke partij in Delft.
- U vraagt deze partij om u op de kandidatenlijst te zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Elke partij bepaalt zelf hoe ze de kandidatenlijst samenstelt en wie op welke plek komt te staan.
- Tijdens de verkiezingen kiezen de Delftenaren vervolgens wie hen gaat vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Hoe hoger u op de kandidatenlijst staat, hoe groter de kans dat u gekozen wordt.
- Deze raadsleden gingen u voor
- Nevenfunctieoverzicht
Nevenfuncties gemeenteraad
Naam Functies Betaald Datum melding Sophie (S.J.) Wentink Adviseur Mobiliteit & Infrastructuur bij Royal HaskoningDHV ja maart 2024 Thierry (T.D.A.) Cüppers Jan (J.H.S.) Tilman Bo (B.M.J.) Verduijn
Lisanne (L.M.) Fung Fen ChungEducatief begeleider bij ProDemos juni 2024 Julian (J.) Gommers Mathijn (M.L.A.) Brink Eigenaar Brink Consultancy
Voorlichter TU Delft promoteam Maritieme Techniek
Lid College van Beroep op de Examens en Klachtencommissie Ongewenst Gedrag TU Delftoktober 2024 Wieger (W.B.) Molkenboer Anne (A.J.) Stehouwer Sivan (S.) Maruf Heera (H.L.O.) Dijk Mentor School’s cool Delft
Model bij Daily Models / Dutch Casting
Gastblogger bij In de Buurt
Ambassadeur The Social HubJanne (J.) Gerritsen Adviseur landbouw, natuur en water bij Lysias advies Minke (M.G.) van Velzen Harjo (H.J.) Schuurman Eigenaar Coffeebar Kek Brendan (B.O.) Analikwu Afstudeerstagiair bij het Ministerie van Financiën Jelger (J.H.) Groeneveld Softwareontwikkelaar bij CBS Sophie (A.S.) Koek Directeur bedrijfsvoering Parnassia Groep
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting de Wilde Vaartja
neeapril 2023 Rinske (R.M.) Wessels Zelfstandig ondernemer (ZZP) Samen Ruimte Maken – parttime coördinator coöperatieontwikkeling Energie Samen Zuid-Holland
Voorzitter VvE Hugo de Grootstraat 113/115/117/119ja
neemaart 2023 Klaas (K.) Herrema Architect – projectleider ja september 2024 Deyar (D.) Jaff Ambtenaar gemeente Den Haag, manager audits & contracten dienst SZW Cheraldine (C.F.) Osepa Zelfstandig ondernemer (ZZP) Ubuntu Wellness Universe Jeanique (J.M.) Romeijnders Kristel (K.H.M.) Wattel Programmamanager Werklocaties bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ja mei 2023 Faye (E.F.) Bovelander Sem (S.P.) Grootscholten Docent Bestuurskunde Universiteit Leiden
FNV-functie Bedrijfsledengroep Universiteit Leidenja
neenovember 2023 Bram (A.J.) Stoop Sylvia (S.M.) Grobben Eigenaar Pizzabakkers Delft Lisette (L.J.F.) de Jongh Swemer Senior adviseur financiën bij DUO, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Vrijwilliger bij de Zonnebloem Delft
Kascommissie bij de Zonnebloem Delft
Vrijwilliger bij Humanitas Home-start (nu pauze)
Lid van de raad van afgevaardigden Laatste Eer
Lid van Marketing commissie Laatste Eer
Voedselbank inzamelen Ursula Parochie-Vredekerk
Kamers met aandacht Delft (nu student)
Ex-Pleegouder, jongeren begeleider (autodidact)
Examentrainer exacte vakken VMBOMarcel (M.N.P.) Koelewijn Brugwachter Gemeente Leiden
Fractiesecretaris Hart voor Delft
Secretaris bestuur Vereniging Bewoners Organisatie Delft (VBDelft)ja
nee
neemaart 2023 Coby (J.A.M.) de Koning Voorzitter afdeling Zonnebloem Delft West
Penningmeester speeltuin Westerhonknee
neeseptember 2024 Sonja (S.M.) Sint Bestuurslid/penningmeester Belangenvereniging Zuidpoort Aïsha (A.R.H.) Sriram Bestuurslid Scope Delft – De Sociale Coöperatie
Eigenaar Mirras Learning
Penningmeester Huurdersraad Woonbron (VBD)
Raad van Advies – Stichting SAREnee
ja
ja
neeaugustus 2024 Tessa (T.V.) van den Berg Interim-manager gemeente Haarlemmermeer Miranda (M.J.A.) Voogt Project- en Programmamanager bij de Programma- en projectenpool (PPP) van de Raad voor de Rechtspraak
(Ministerie van Justitie en Veiligheid)ja september 2024 Avinash (A.S.) Krishnasing
Manager Service Pathé Spuimarkt
Secretaris en vice voorzitter ondernemingsraad Pathé Theaters B.V.
Secretaris Stichting kinderboerderij en waterspeeltuin Tanthof
Penningmeester vSKBN
Coördinator bij HIT-kamp scouting Nederlandja
ja
nee
nee
neeseptember 2024 Wouter (W.) Labots Adviseur Informatiebeveiliging bij Nationale Politie Lucas (L.L.G.M.) van Wees Bestuurslid Internationale Betrekkingen Tafel en Human Capital Tafel KIGC
prichter en voorzitter Human Capital Netwerk VNO/NCW West MRA
Lid Ledenraad Amnesty International
Voorzitter Stichting Museum van Marken
Bestuurslid VNO/NCW MRA
Bestuurslid WFPMA
EAPM Delegate
Corporate Reviewer EFMD/Equis
Lid van de Raad van toezicht (RvT) van de Open Universiteitnee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
jaapril 2024 Leon L.P.I.M. Hombergen Senior adviseur Rijkswaterstaat
Universitair docent TU Delft
Voorzitter Stichting PvdA Fractie Delft
Penningmeester VVE eigen appartementsblok
Algemeen Bestuurslid Roze Netwerk PvdAja
ja
nee
nee
neemaart 2024 Malou (M.) Janssen Post-doc Erasmus MC
Arts in opleiding tot specialist in het Erasmus MCja
jamaart 2024 Mick (R.M.) van der Steeg Vrijwilliger Klimaatmaat Delft
Beleidsmedewerker OV provincie Zuid-Holland
Beheerder natuurspeeltuin ‘t Verloren Strandjenee
ja
neemaart 2024 Simon (S.J.W.) de Rijk Kelly (K.C.) Schut Directeur/bestuurder bij Stichting Free a Girl Nederland
Penningmeester Stichting PvdA Fractie Delftmaart 2024 Marc (M.J.) van Pelt eigenaar adviesbureau Marketingvanpelt
secretaris Stichting Acties Lions Club Delftja
neeseptember 2024 Joost (J.H.A.) van der Sluis Voorzitter SP Delft
Directeur/vennoot CNOC v.o.f.
DGA (eigenaar) Catullus BV
Directeur PortMobile BVArmando (S.A.) Jubitana Parttime bijles-docent ja maart 2023 Daniëlla (D.M.M.) de Leeuw Lid werkgroep ‘Mensenrechten en Technologie'” bij het NJCM nee oktober 2024 Frank (F.S.) Visser Ambtenaar bij de gemeente Den Haag
Lid Beroepenveldcommissie MBO-opleidingen domein Zorg en Welzijn Maas College Rotterdam
Lid Werkveldcommissie HBO-Bachelor Sociaal Juridische Dienstverlening NCOI Groep/NTI Hogeschool
Trainer voor de Eduardo Frei Stichting (stichting voor internationale scholing en vorming van het CDA)
Voorzitter Rekeningcommissie Omgevingsdienst Haaglanden (als raadslid)
Lid Rekeningcommissie MRDH (als raadslid)
Plv. lid Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat MRDH (als raadslid)
Plv. lid Rekeningcommissie GGD Haaglanden (als raadslid)
Voorzitter overleg Delftse Delegatie MRDH
ja
ja
nee
ja
nee
nee
nee
nee
nee
nee
neemaart 2024 Gerrit Jan (G.J.E.) Valk Strategie Manager Energietransitie bij TNO
Eigenaar ‘Horus Debat & Training’
Voorzitter VvE Bewonersparkeren ZuidpoortMachteld (M.J.M.) Neubauer Vrijwilliger Omroep Delft David (D.) Sarkisian Jolanda (J.J.S.M.) Gaal Liedewei (L.G.F.H.) Timmermans Privacy/IT-jurist bij het ministerie van Justitie en Veiligheid ja maart 2023 Mirjam (W.P.A.M.) Breedijk Gerrit (G.) van Ree Administratiekantoor Carla (C.G.M.) van Tricht Bert (G.) van der Woerd Eigenaar Duno6 Advies
Fondswerver/coördinator Climate Stewards
Vrijwilliger A Rocha Nederland
Lid van de Themawerkgroep Duurzaamheid en Klimaat van de ChristenUnie
Reparateur bij Repair Café Delft
Bestuurslid Aarden Cooperatie, voor eerlijke kledingja
nee
nee
nee
nee
neeoktober 2024 Mirte (M.M.) van der Vlist Bodemadviseur bij TAUW B.V. Geert-Jan (G.J.C.) Putmans Afdelingsleider Gymnasium Novum Voorburg
Secretaris PCI St. Ursula DelftWimke (W.E.) Schuurmans-Oosterom Managing consultant in het domein arbeidsmarkt en bestaanszekerheid bij BMC Kyra (K.J.M.) Gremmen Onderzoeksadviseur bij gemeente Leidschendam-Voorburg Jorrit (J.) Treffers Eva (E.M.) Brussaard Beleidsmedewerker onderwijs bij de gemeente Leiden
Bestuurslid fractiestichting Volt DelftLena (L.M.) van der Wal Mede-oprichter, projectontwikkelaar & adviseur in eigen bedrijf (C’mon) (v.o.f.), www.cmon.world
Vrijwilliger Van Marken MuseumErwin (E.) Blonk ICT systeembeheerder bij Lely Nederland
Vrijwilliger bij Filmhuis Lumen
Vrijwilliger bij KopieKoffie
Vrijwilliger bij Castlefestja
nee
nee
neeseptember 2024 - Processen-verbaal per stembureau
Met onderstaand formulier stelt de burgemeester de uitkomst vast voor de gemeente Delft.
Proces-verbaal
Met het proces-verbaal legt het stembureau verantwoording af over het verloop van de stemming en over het tellen van de stemmen. Op basis van de processen-verbaal wordt de uitslag van de verkiezingen vastgesteld. Hieronder ziet u de processen-verbaal per stembureau.
Stembureaus op 16 maart
Bijzondere stembureaus
Stembureaus op 14 maart
Stembureaus op 15 maart
Tellen stembureaus 14 en 15 maart
- RIS
- Sitemap
- Stadsbouwmeester
De stadsbouwmeester bevordert de samenhang tussen de projecten, zo veel mogelijk samen met de stad. Over alles wat te maken heeft met de inrichting van de stad, de leefomgeving en de energietransitie kan de gemeenteraad advies vragen aan de stadsbouwmeester.
Tako Postma is stadsbouwmeester van Delft sinds 1 oktober 2019. Zijn aanstelling is verlengd in mei 2023.
Hij heeft zich beziggehouden met de lange termijn, bijvoorbeeld met de omgevingsvisie Delft 2040, maar ook in een begeleidende rol met concrete projecten. Dat gaat om grote projecten in de stad, zoals de plannen voor de Kop Buitenhof, maar soms ook kleine plannen met veel impact voor de beleving van de stad, zoals de herinrichting van de Bagijnhof.
De stadsbouwmeester is regelmatig aanwezig bij de raadscommissie Ruimte en Verkeer. Hij is mede-organisator van het architectuurcafé in OPEN.
Hij komt graag in gesprek met alle inwoners van Delft die een bijdrage willen leveren aan de leefomgeving. Stuur een mail aan stadsbouwmeester@delft.nl of spreek hem aan.
Doel
De stadsbouwmeester heeft als doel om de samenhang tussen verschillende projecten binnen de stad te stimuleren en hierbij zo veel mogelijk samen te werken met de stad. De stadsbouwmeester heeft een vrije, inspirerende, verbindende en agenderende rol naar zowel de raad, het college als de ambtelijke organisatie en stimuleert het debat met de stad. Hierbij kan de stadsbouwmeester gevraagd en ongevraagd advies geven aan de supervisor, AOK, raad, college of ambtelijke organisatie.
Organisatie
De stadsbouwmeester is een adviseur van de gemeente en is gedurende zijn aanstelling zelf niet als architect actief in de stad. De stadsbouwmeester is in Delft geen functie conform de Woningwet. Dit betekent dat de stadsbouwmeester niet het bestaande welstandstoezicht vervangt, maar wel onderdeel is van de zogenaamde kwaliteitsketen. De stadsbouwmeester vervult zijn opdracht vanuit een stadsbreed perspectief, maar kan ook aansluiten bij kwaliteitsteams binnen de prioritaire gebiedsontwikkelingen en als adviseur van raad, college en ambtelijke organisatie.
Onafhankelijk
De stadsbouwmeester adviseert vanuit het algemeen belang en is derhalve onafhankelijk, echter wel gebonden aan de door de raad vastgestelde en met marktpartijen overeengekomen kaders voor projecten en stedelijk beleid.
Adviezen
In deze dossiermap zijn de adviezen van de stadsbouwmeester aan het gemeentebestuur van Delft te vinden.
Architectuur-café Delft
Elke derde donderdag van de maand organiseert de stadsbouwmeester het Architectuur-café, samen met ontwerpvereniging Delft Design. Architecten en stedenbouwers vertellen aan de hand van een thema over hun ontwerpen voor Delft. Zodat iedereen kennis kan nemen van de plannen die in de toekomst het gezicht van de stad bepalen. De avonden vinden plaats in OPEN en zijn gratis toegankelijk.
- Stemmen voor de gemeenteraad
Als inwoner van Delft kiest u op 16 maart een nieuwe gemeenteraad. De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan van de stad. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente. Inwoners van Delft kiezen elke 4 jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen een nieuwe gemeenteraad. De raadsleden doen hun werk namens de kiezers. Delft heeft 39 raadsleden.
Vier jaar geleden werden zij gekozen uit tien partijen. Dit jaar doen twaalf partijen mee aan de verkiezingen. Op vrijdag 4 februari heeft het centraal stembureau tijdens een openbare zitting de kandidatenlijsten, aanduidingen (partijnamen), handhaving van de kandidaten en de lijstnummering definitief vastgesteld.
Proces-verbaal geldigheid en nummering kandidatenlijsten
Om tijdens de verkiezingen te kunnen stemmen heeft u een stempas nodig. In de week van 21 februari krijgt u uw stempas via de post. Als u op 23 februari nog geen stempas hebt gekregen, kunt u deze tot 11 maart aanvragen bij de gemeente.
Op 16 maart zijn in Delft 41 stembureaus open. Het is ook mogelijk om uw stem eerder uit te brengen. Dit kan op 14 of 15 maart in een van de 10 stembureaus verspreid over de stad. Dit is vooral voor kiezers die door het coronavirus tot de risicogroepen horen. De stembureaus zijn open van 7.30 tot 21.00 uur.
Kunt u 14, 15 of 16 maart niet zelf stemmen? Laat uw stem niet verloren gaan. Maar machtig iemand om namens u te stemmen.
Municipal elections will be held on Wednesday, 16 March 2022. As a resident of Delft you will choose a new city council. The council is the city’s highest governing body.
- Vergaderingen
- Commissies
De gemeenteraad van Delft heeft verschillende adviescommissies die elk hun eigen onderwerpen behandelen.
De gemeenteraad laat zich adviseren door drie commissies:
- commissie Sociaal Domein en Wonen;
- commissie Economie, Financiën en Bestuur;
- commissie Ruimte en Verkeer.
Indien er geen reguliere commissievergaderingen zijn, kan de zogenaamde Algemene commissie onderwerpen uit meerdere commissies in één vergadering bespreken. Deze commissie heeft dus geen eigen werkterrein.
Daarnaast is er ook een commissie Rekening en Audit. Deze commissie adviseert de raad onder meer over het jaarverslag en de jaarrekening en is het centrale aanspreekpunt voor de Delftse Rekenkamer en de accountant.
Om goed geïnformeerd te worden over grote onderwerpen of projecten zoals de energietransitie of Prinsenhof beschikken de commissies over verschillende werkgroepen.
Wie zitten er in de commissie?
In de commissie zitten zowel raadsleden als commissieleden. Commissieleden zijn personen die op de laatste kieslijst van de partij staan maar niet als raadslid zijn gekozen. Elke fractie mag per commissie maximaal vier woordvoerders voordragen, waarvan er steeds maximaal twee aan tafel zitten bij een commissievergadering.
Hoe werkt een commissie?
De commissie heeft een aantal taken. Zij bereidt besluiten voor die in de gemeenteraad aan de orde komen, bijvoorbeeld de begroting of een bestemmingsplan.
De commissie bespreekt verder zaken die in de stad spelen met het college van B&W. Ook kan de bijdrage van insprekers leiden tot discussie tussen commissie en collegeleden.
Voordat de gemeenteraad besluiten neemt en beleid bijstuurt, houdt een commissie een beeldvormende bijeenkomst om meer informatie over een onderwerp of thema te verzamelen. Daarbij zoekt de commissies actief bewoners, bedrijven en instellingen op om met hen te praten over actuele zaken die op de politieke agenda staan. Daarna houdt de commissie een oordeelsvormende vergadering.
De commissievergadering bestaat uit twee delen. Elke commissie begint met een procedurevergadering. In de procedurevergadering besluit de commissie over de wijze waarop ingekomen stukken worden behandeld. Er vindt dus geen inhoudelijke bespreking van stukken plaats. De commissie kan bijvoorbeeld besluiten dat zij ter voorbereiding van de discussie met het college, eerst in gesprek wil met bewoners of bedrijven of een hoorzitting wil organiseren. Deze vergaderingen duren circa vijftien minuten.
Daarna volgt de overlegvergadering waarin stukken inhoudelijk worden besproken met het college.
Wat bespreekt een commissie?
Alle stukken die bij de gemeenteraad binnenkomen, worden op een pagina met ingekomen stukken geplaatst die voor een ieder toegankelijk is. Het gaat om stukken van het college van B&W maar ook brieven van burgers, bedrijven en instellingen.
Via deze lijst gaan stukken door naar de raad of naar een commissie. U kunt dus zelf nagaan welke stukken zijn binnengekomen en wat er mee gebeurt.
Elke maand vergaderen de commissie volgens een vastgesteld schema. Op het raadsinformatiesysteem kunt u de agenda’s en stukken vinden van de commissievergaderingen.
Indien u zich wilt aanmelden voor de wekelijkse attendering van de digitaal doorlopende lijst of de digitale commissie- of raadsagenda, kunt u dat doen via de griffie: per mail via griffie@delft.nl.
- Commissie Algemeen
De commissie Algemeen is de ‘veegcommissie’ die als regel bij elkaar komt in periodes zonder vaste commissievergaderingen. Op deze manier kunnen uiteenlopende onderwerpen tijdig worden behandeld. Alle raadsleden zijn lid van de commissie Algemeen.
Ook in de commissie Algemeen kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Vraag dit vooraf via griffie@delft.nl aan bij de commissiegriffier. Het is ook mogelijk om aan het begin van de commissievergadering bij de voorzitter of commissiegriffier spreektijd aan te vragen.
- Commissie Economie, Financiën en Bestuur
De commissie Economie, Financiën en Bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: financiën, deelnemingen, dienstverlening, bestuur (regio), (kennis)economie, toerisme, cultuur, binnenstad, veiligheid, openbare orde en toezicht, bestuur (internationaal beleid), regiegemeente, bestuur (interne bedrijfsvoering).
U kunt bij een raadscommissie inspreken. U informeert de commissie dan over uw standpunt. Dit spreekrecht (maximaal drie minuten) kunt u vooraf telefonisch of per mail aanvragen bij commissiegriffier Bianca van Petegem ( 06 3447 5329) en griffie@delft.nl.
Minke (M.G.) van Velzen
VoorzitterJulian (J.) Gommers
Plv. voorzitterLisanne (L.M.) Fung Fen Chung
LidDeyar (D.) Jaff
LidLisette (L.J.F.) de Jongh Swemer
LidMiranda (M.J.A.) Voogt
Lid
Wouter (W.) Labots
LidJoost (J.H.A.) van der Sluis
LidLiedewei (L.G.F.H.) Timmermans
Lid - Commissie Rekening en Audit
De commissie Rekening en Audit adviseert de raad onder meer over het jaarverslag en de jaarrekening en is het centrale aanspreekpunt voor de Delftse Rekenkamer en de accountant.
Thierry (T.D.A.) Cüppers
Voorzitter - Commissie Ruimte en Verkeer
De commissie Ruimte en Verkeer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ordening, Spoorzone/HNK, verkeer en vervoer, grondexploitatie/vastgoed, project Delft-Zuidoost (inclusief Technopolis), groen/duurzaamheid (inclusief Delftse Hout/Midden‐Delfland), beheer openbare ruimte, stedelijke vernieuwing, project Nieuw Delft, project Harnaschpolder.
U kunt bij een raadscommissie inspreken. U informeert de commissie dan over uw standpunt. Dit spreekrecht (maximaal drie minuten) kunt u vooraf telefonisch of per mail aanvragen bij commissiegriffier Bastian Zoodsma (06 5273 9047) en griffie@delft.nl.
Lisette (L.J.F.) de Jongh Swemer
VoorzitterDeyar (D.) Jaff
Plv. voorzitterJoost (J.H.A.) van der Sluis
Lid - Commissie Sociaal Domein en Wonen
De commissie Sociaal Domein en Wonen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: drie decentralisaties, arbeid en inkomen, integratie en inburgering, emancipatie, jeugd/jeugdzorg, onderwijs, volksgezondheid en zorg, sport, wonen (inclusief studentenhuisvesting).
U kunt bij een raadscommissie inspreken. U informeert de commissie dan over uw standpunt. Dit spreekrecht (maximaal drie minuten) kunt u vooraf telefonisch of per mail aanvragen bij commissiegriffier Anton de Boer (06 4088 6380) en griffie@delft.nl.
Klaas (K.) Herrema
VoorzitterGerrit Jan (G.J.E.) Valk
Plv. voorzitter
Bo (B.M.J.) Verduijn
LidJeanique (J.M.) Romeijnders
Lid - Externe oriëntaties
Een externe oriëntatie is een werkbezoek of gesprek van een adviescommissie van de gemeenteraad dat buiten of binnen het Stadhuis wordt gehouden in voorbereiding op de volgende commissiecyclus.
- Griffie
De belangrijkste taak van de griffie is de gemeenteraad in brede zin te ondersteunen. Zo zorgen de griffiemedewerkers ervoor dat vergaderingen van raadscommissies en gemeenteraad in goede banen worden geleid.
In overleg met de voorzitters stellen zij de agenda’s voor de procedure- en overlegvergaderingen op. Zij adviseren de raad, presidium, commissies, fractievoorzittersoverleg (FvO) en de afzonderlijke leden.
De griffie is een aparte dienst, die rechtstreeks onder de gemeenteraad valt. De griffie werkt nauw samen met Bestuurlijke Procesondersteuning (BPO) om de voorbereiding van het besluitvormingsproces zo goed mogelijk voor te bereiden.
Taken van de griffie
De algemene opdracht aan de griffie valt uiteen in de volgende taken:
- Voorbereiding, begeleiding en “follow up” van vergaderingen van raadscommissies, presidium, fractievoorzittersoverleg en de raad;
- Ondersteuning en advisering van de griffier, de burgemeester en de voorzitters van de raadscommissies in hun hoedanigheid van respectievelijk secretaris en voorzitter van de raad en de raadscommissies;
- ondersteuning bieden in contacten tussen de raad en burgers;
- ondersteuning van individuele raadsleden;
- beheer/beheersen van informatiestromen van en naar bestuursorganen;
- toezicht op procedures, initiatief tot en medewerking aan wijziging van procedures;
- voorlichting rond de raad, raadscommissies en de betreffende vergaderingen, alsmede het verzorgen van het representatie- en communicatiebeleid van de raad en zijn onderdelen;
- het op basis van gemeentelijke regelgeving en rijksregelingen (doen) uitbetalen van vergoedingen en tegemoetkomingen aan raadsleden, fracties, fractievertegenwoordigers en voormalige raadsleden;
- ondersteuning verlenen bij bijzondere instrumenten van de raad als het burgerinitiatief, enquête en referendumverordening.
- contacten onderhouden met de instituten van de raad: de ombudsman en de Delftse Rekenkamer.
In de werkplannen van de griffie worden deze taken jaarlijks uitgewerkt, en in een jaarplan aan het presidium voorgelegd.
Bij wie moet u zijn?
De griffie is een platte organisatie. De raadsgriffier wordt benoemd door de gemeenteraad en staat aan het hoofd van de griffie. De raadsgriffier is de eerste adviseur van de gemeenteraad. De griffier woont alle raadsvergaderingen bij en geeft leiding aan de griffie, het ambtelijk apparaat van de gemeenteraad.
Let op: de Griffie kan alleen vragen over de gemeenteraad beantwoorden. Voor alle andere vragen, over bijvoorbeeld paspoorten, inschrijvingen en plannen in de stad, kunt u de gemeente Delft benaderen. Op delft.nl staat hoe u de gemeente en het college van burgemeester en wethouders kunt bereiken.
Griffie Delft
Postbus 78
2600 ME Delft
E-mailGriffiemedewerkers
Jeroen Mimpen (raadsgriffier)
06 5357 4222Anton de Boer (plv. raadsgriffier, commissiegriffier Sociaal Domein en Wonen en commissie Rekening en Audit)
06 4088 6380Bastian Zoodsma (commissiegriffier Ruimte en Verkeer)
06 5273 9047Bianca van Petegem (commissiegriffier Economie, Financiën en Bestuur)
06 3447 5329Evelien Feddes (secretaris bewonersparticipatie)
06 2299 4703Helma Horree (raadsmedewerker)
06 4091 5153Rens Elst (communicatieadviseur)
06 1545 4963
Anja van den Berg (algemeen secretaris)
06 4072 7352
- Commissies
- Verkiezingsprogramma’s
De partijen die in Delft aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemen zijn: GroenLinks, Studenten Techniek In Politiek (STIP), D66, Onafhankelijk Delft, VVD, CDA, SP (Socialistische Partij), Partij van de Arbeid (PvdA), ChristenUnie, Hart voor Delft, Bij1 en Volt.
Als u meer wilt weten over de diverse standpunten van deze partijen kunt u de digitale stemhulp MijnStem Delft raadplegen.
Wilt u weten wie de lijsttrekkers en wat hun belangrijkste speerpunten zijn? Lees dan hieronder de verkiezingspagina’s van de Stadskrant.
Speciaal voor jongeren maakte Stichting Talent and Dreams oftewel STAD Delft tijdens het project de Stembus van Delft een overzicht met daarin de visie van alle partijen op diverse onderwerpen. De partijen staan in willekeurige volgorde. Lees meer
Als u de volledige digitale verkiezingsprogramma’s wilt nalezen, kunt u hieronder klikken op de naam van een partij.
- Werkgroepen
De verschillende adviescommissies van de gemeenteraad hebben diverse werkgroepen, waarin onderwerpen die op het werkterrein van een commissie liggen op een niet-politieke manier worden besproken. Deze werkgroepen helpen de commissies de debatten goed voor te bereiden en bieden de fracties de gelegenheid zich uitgebreid te laten informeren.
De commissie Ruimte en Verkeer heeft twee werkgroepen:
Werkgroep Energietransitie
De Werkgroep Energietransitie draagt zorg voor de inhoudelijke voorbereiding van alle plannen die te maken hebben met de Energietransitie, zoals de Verduurzaming van grootverbruikers, het Isolatieplan en Energiecoaches.Rinske Wessels (GroenLinks, voorzitter)
Anne Stehouwer (STIP)
Brendan Analikwu (D66)
Coby de Koning (Hart voor Delft)
Tessa van den Berg (VVD)
Marc van Pelt (PvdA)
Mirte van der Vlist (ChristenUnie)
Jorrit Treffers (Volt)
Gerrit Jan Valk (CDA)
Joost van der Sluis (SP)Werkgroep Leefomgeving
De Werkgroep Leefomgeving bespreekt plannen die samenhangen met de ruimtelijke ordening en leefbaarheid van Delft. De onderwerpen die deze werkgroep behandeld hebben allemaal invloed op de fysieke en sociale leefomgeving, zoals de Omgevingswet en Stedelijk Programmeren.Avinash Krishnasing (VVD, voorzitter)
Lisanne Fun Fen Chung (STIP)
Brendan Analikwu (D66)
Klaas Herrema (GroenLinks)
Sonja Sint (Hart voor Delft)
Mick van der Steeg (PvdA)
Bert van der Woerd (ChristenUnie)
Lena van der Wal (Volt)
David Sarkisian (CDA)
Joost van der Sluis (SP)
De commissie Economie, Financiën en Bestuur heeft één werkgroep:
Werkgroep Prinsenhof
In het fractievoorzittersoverleg van 19 september 2022 is afgesproken om een werkgroep over Prinsenhof samen te stellen. De bedoeling is dat de werkgroep 3 á 4 keer per jaar wordt bijgepraat over alle ontwikkelingen in aanloop naar de definitieve besluitvorming over de verbouwing van het museum.Gerrit Jan Valk (CDA, voorzitter)
Kelly Schut (PvdA)
Heera Dijk (D66)
Coby de Koning (Hart voor Delft)
Sonja Sint (Hart voor Delft)
Sophie Wentink (STIP)
Rinske Wessels (GroenLinks)
Dimitri van Rijn (VVD)
Wimke Schuurmans (ChristenUnie)
Liedewei Timmermans (Onafhankelijk Delft)
De commissie Sociaal Domein en Wonen heeft één werkgroep:
Werkgroep Sociaal Domein
In de raadswerkgroep Sociaal Domein wordt op een informele manier dieper ingegaan op actuele thema’s met betrekking tot het sociaal domein. Vaak worden hiervoor organisaties die actief zijn in het sociaal domein of beleidsmedewerkers van de gemeente uitgenodigd om een toelichting te geven op hun werkzaamheden. De technische bespreking in de werkgroep draagt bij aan een betere politieke discussie in de raadscommissie SDW.Miranda Voogt (VVD, voorzitter)
Bo Verduijn (STIP)
Bram Stoop (Hart voor Delft)
Kyra Gremmen (Volt)
Armando Jubitana (SP)
Machteld Neubauer (CDA)
Frank Visser (CDA)
Harjo Schuurman (D66)
Wimke Schuurmans (ChristenUnie)
Sem Grootscholten (GroenLinks)
Cheraldine Osepa (GroenLinks)
Malou Janssen (PvdA)
De commissie Rekening en Audit heeft één werkgroep:
Werkgroep Leesbare begroting en jaarstukken
Naar aanleiding van de motie Leesbare begroting en jaarstukken, ingediend in november 2022, is een werkgroep bestaande uit zes leden van de commissie Rekening en Audit opgericht. Deze werkgroep werkt, samen met ambtenaren die betrokken zijn bij het opstellen van de gemeentelijke jaarrekening en begroting, voorstellen uit om de informatiewaarde en de leesbaarheid van deze stukken te verbeteren. Deze verbetervoorstellen zullen in de jaarlijkse financiële cyclus-documenten worden verwerkt vanaf de programmabegroting 2024.Minke van Velzen (D66, voorzitter)
Jan Tilman (STIP)
Erwin Blonk (Volt)
Kristel Wattel (GroenLinks)
Lisette de Jongh Swemer (Hart voor Delft)
David Sarkisian (CDA) - Zetelverdeling
- Zoeken
Ik wil vergaderstukken vinden
Het raadsinformatiesysteem bevat alle informatie over vergaderingen van de raad en commissies.
Ik wil meer weten over de raad
De website van de gemeenteraad bevat informatie over het raadswerk, inspreken, participatie en nieuws over de raad.