Raad vraagt en krijgt inzicht in autoluw

2 februari 2024 – De projecten Ruimte in de binnenstad, Duurzaam zoneren en het verkeersveiligheidsonderzoek naar de herinrichting van de Oude Langendijk en de Peperstraat zijn in de vergadering op donderdag 1 februari opnieuw uitgebreid besproken door de raad. Van de twaalf moties die bij die onderwerp werden ingediend, werden er twee aangenomen. Het college moet de uitwerking van de autoluwe binnenstad meer inzichtelijk gaan maken.

Tijdens de meepraatavond voor bewoners en ondernemers op donderdag 11 januari en de commissievergadering op donderdag 18 januari bleek dat de meningen over de weg naar een binnenstad met minder ruimte voor auto’s, meer ruimte voor voetgangers en waar ook bewoners en ondernemers zich gehoord voelen nog mijlenver uit elkaar liggen. In de raadsvergadering bleken ook de politieke standpunten niet echt dicht bij elkaar te liggen.

Oppositie

De meeste kritiek kwam uit de hoek van de oppositie. De VVD verweet het college onder meer dat het weghalen van autoparkeerplekken een doel op zich lijkt, terwijl dat volgens die partij een middel zou moeten zijn. De VVD drong aan op een integrale visie op de binnenstad. Hart voor Delft voorspelde dat de ingeslagen weg om 480 parkeerplekken voor bewoners te verplaatsen naar de parkeergarages een averechts effect gaat hebben. De fractie verweet het college visie en controle op het binnnenstadbeleid verloren te hebben. De handtekeningen van Hart voor Delft en VVD stonden onder respectievelijk acht en zeven moties.

Ook de CDA-fractie probeerde met drie eigen moties en vier met andere partijen ingediende moties de plannen bij te sturen. Het CDA pleitte onder meer voor een uitsterfbeleid voor bestaande parkeervergunningen of een overgangsregeling voor die vergunningen. Na de recente redding door een student van een vrouw die met haar auto de gracht was ingegleden, diende Onafhankelijk Delft een motie in om dat soort ongelukken in de toekomst op de grachten te voorkomen. De fractie trok de motie in, nadat wethouder Frank van Vliet had beloofd dat in de verdere uitwerking van de plannen de veiligheid rond de bruggen over de grachten wordt meegenomen.

Serieus

Ook verzekerde wethouder Van Vliet de raad dat over de plannen in de binnenstad en de uitbreiding van het autoluw-plusgebied in het zuiden van de binnenstad nog volop gesproken gaat worden met bewoners en ondernemers. Hun zorgen nemen we serieus, aldus de wethouder. Ook lichtte hij toe dat de uitbreiding van het autoluwe deel van de binnenstad in fases gaat en dat niet in één klap alle parkeerplekken verdwijnen. Voor de fracties van VVD, Hart voor Delft en CDA was dat voldoende reden om hun motie Temporiseer de uitbreiding van het autoluw-plusgebied in de binnenstad in te trekken. ChristenUnie, CDA en VVD trokken de motie Juiste maatregelen om parkeerdruk te voorkomen in.  CDA en Hart voor Delft lieten hun motie Laat mantelzorgers ongehinderd zorgen niet meer in stemming brengen, nadat wethouder Van Vliet had beloofd dat er voor diverse doelgroepen die in de binnenstad moeten zijn aangepaste parkeerregels komen.

Verworpen

Zes van de acht moties waar de gemeenteraad wel over stemde, werden verworpen. Dit waren de moties: Eerst een integrale gebiedsvisie op de ontwikkeling van de binnenstad (VVD, Hart voor Delft en CDA), Neem het voornemen voor een nul-emissiezone voor stadslogistiek eerst op in de integrale visie voor de binnenstad (Hart voor Delft en VVD), Herstel de veiligheid op de Oude Langendijk (Hart voor Delft),  Alle risico’s van een autoluwe binnenstad op een rij (VVD, Hart voor Delft, CDA), Uitsterfbeleid bestaande parkeervergunningen in uitgebreid autoluwplus (CDA, VVD en Hart voor Delft), Overgangsregeling bestaande parkeervergunningen in uitgebreid autoluwplus (CDA, VVD en Hart voor Delft). 

Inzicht

De motie Inzicht in autoluw van PvdA, Volt, ChristenUnie, STIP en D66 werd met de steun van GroenLinks aangenomen door een ruime meerderheid van de raad. Die motie draagt het college onder meer op om de samenhang tussen visiedocumenten voor de binnenstad inzichtelijk te maken. Daarnaast moet het college rapporteren over de zorgen van bewoners en ondernemers die zij tijdens de verdere participatie uiten en hoe daarmee rekening wordt gehouden in de uitwerking van het parkeerbeleid voor Ruimte in de binnenstad en het ontheffingenbeleid in het autoluw-plusgebied.

Die partijen spraken hun steun uit voor de ambities van het college om de binnenstad groener, levendiger en meer leefbaar te maken. STIP riep bewoners en ondernemers in de binnenstad op om toch vooral mee te blijven denken en praten over de plannen. GroenLinks riep het college opnieuw op om een goed participatietraject op te tuigen. Volgens die partij is het nu aan bewoners en ondernemers om in samenspraak met de gemeente tot goede oplossingen te komen voor de binnenstad.

Een meerderheid van de raad stemde ook in met de motie Verbeter uitgangen parkeergarages. Die motie van D66 en STIP kreeg de steun van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA. Het college moet volgens de motie bij het voorstel over de verdeling van bezoekers en bewoners over de parkeergarages met een plan komen hoe de in- en uitgangen van de garages rond de binnenstad en hun directe omgeving verbeterd kunnen worden. 

Museum Prinsenhof

Een zeer ruime meerderheid van de raad is donderdagavond akkoord gegaan met het voorstel Besluitvorming definitief ontwerp en businesscase project Prinsenhof Delft. Onafhankelijk Delft stemde als enige fractie tegen. Wethouder Van Vliet sprak over een groot besluit van de raad om na 70 jaar te investeren in deze parel van Delft. De renovatie en restauratie van Museum Prinsenhof gaat 38 miljoen euro kosten. De raad stemde eerder al in met een bedrag van 28 miljoen euro. Dat bedrag bestaat uit een schenking van tien miljoen euro van de familie Vlek en de maximale financiering door de gemeente van achttien miljoen euro. De resterende tien miljoen moet de gemeente via sponsoring, fondsenwerving en donaties binnenhalen.

Voor dat bedrag wordt naast het kloostercomplex ook de museumtuin aangepakt. Voor de herinrichting van het Sint Agathaplein wordt nog geld gezocht. Wethouder Frank van Vliet legde uit dat de raad daarover in een later stadium een besluit gaat nemen. Hij kondigde aan bij de kadernota daarvoor met een voorstel te komen. Daarmee stemde hij de fracties van VVD, D66, CDA, Volt en Onafhankelijk Delft tevreden, zodat ze hun motie om meer financieel inzicht in de herinrichting van het plein te krijgen, introkken.

Hart voor Delft trok de motie in waarin het college werd gevraagd om de werkgroep Prinsenhof vaker bij te praten over de voortgang van het project Prinsenhof, omdat de wethouder de raad verzekerde dat hij de samenwerking met deze raadswerkgroep wil voortzetten. Daarnaast stelde hij de raad gerust dat het bij financiële tegenvallers aan de raad is om aan de knoppen te draaien.

De motie Verbouwing museum Prinsenhof Delft: houd de wethouder financieel “in control” deel I van VVD, D66, CDA, Volt en Onafhankelijk Delft werd door wethouder Van Vliet omarmt. De motie werd unaniem door de raad aanvaard. Het college gaat bij de begroting inzichtelijk maken hoe de hogere exploitatielasten na verbouwing van het museum zijn opgebouwd. Bij de kadernota moet het college met een concreet dekkingsvoorstel komen voor de hogere structurele lasten van 450.000 euro. De motie Plan B of Afschalingsplan van Hart voor Delft, kreeg de steun van Onafhankelijk Delft en VVD, maar de raadsmeerderheid verwierp deze motie.

Digitaal bestuur

Ga in gesprek met het college over goed digitaal bestuur, vraag het college om verbinding met gemeentelijke werkwijzen, maak afspraken over periodiek overleg en betrek inwoners beter en intensiever bij goed digitaal bestuur. Die aanbevelingen van de Delftse Rekenkamer aan de gemeenteraad staan centraal in het rapport Digitaal bestuur in Delft. De gemeenteraad is unaniem akkoord gegaan met het voorstel van de commissie Economie, Financiën en Bestuur om de aanbevelingen uit dit rapport over te nemen.

Daarnaast stemde de raad bij dit agendapunt over twee moties. De motie Vertrouwen en communicatie als onderdeel van digitalisering van STIP en SP werd met een kleine meerderheid van de raad aangenomen. De voorstemmers waren, naast STIP en SP, Hart voor Delft, Onafhankelijk Delft, PvdA, VVD en Volt. De tegenstemmen kwamen van CDA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks. De motie draagt het college op om onderzoek te doen naar de manier waarop informatie en beleid over digitalisering nu kenbaar wordt gemaakt aan de stad en op te zoek te gaan om met de stad in gesprek te gaan over digitalisering.

De motie Goed digitaal bestuur met een beetje hulp die Volt indiende, moet in de volgende raadsvergadering opnieuw in stemming worden gebracht, omdat de stemming eindigde in een ‘gelijk spel’ van 17 voor en 17 tegen. Volt, CDA, ChristenUnie, Onafhankelijk Delft, PvdA, SP en STIP stemden voor de motie. D66, GroenLinks, Hart voor Delft en VVD stemden tegen.

Energietoeslag

In deze vergadering stemde de raad ook unaniem in met het voorstel Besteding middelen energietoeslag. Het oorspronkelijke voorstel van het college werd via het amendement Investeer in een energiezuinig Delft aangepast. ChristenUnie, GroenLinks, PvdA, SP en Volt stemden tegen dit amendement dat werd ingediend door de meerderheid van STIP, VVD, Hart voor Delft, D66, CDA en Onafhankelijk Delft.

Van de 3,5 miljoen euro voor de extra energietoeslag wordt maximaal 1,32 miljoen gebruikt voor het verhogen van de energietoeslag met 200 euro voor de doelgroep tot 120% van de bijstandsnorm. Twee ton wordt besteed voor een toeslag van 200 euro voor de doelgroep 120% – 130% van de bijstandsnorm. In het voorstel is nu ook een aanvraag van 1,55 miljoen euro uit het Volkshuisvestingsfonds opgenomen om huizen in Delftse wijken te isoleren.  Het resterende bedrag wordt gebruikt voor advies en begeleiding bij isolatiemaatregelen voor verenigingen van eigenaren.

Royal HaskoningDHV

De nabrander in de ruim vijf uur durende vergadering kwam van de SP met twee moties naar aanleiding van de antwoorden van het college op schriftelijke vragen van Hart voor Delft over de verkoop van het rijksmonument Mijnbouwstraat 120 door de TU Delft aan ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.

Royal HaskoningDHV kreeg van de gemeente korting op de proceskosten voor het maken van een nieuwe bestemming voor het gebouw en van Parkeren Delft korting op de huur van parkeerplekken in de Zuidpoortgarage. De motie Geen parkeeruitzonderingen voor grote bedrijven meer en de motie

van Teleurstelling handelswijze TU Delft en college omtrent de verkoop van Mijnbouw kregen de steun van Hart voor Delft maar werden door een ruime meerderheid van de raad verworpen.

Hamerstukken

Via een klap met de voorzittershamer ging de raad akkoord met de voorstellen: Algemeen belang besluit buurtkippenhok, Ontwerpzienswijze wijziging GR GGD-VT Haaglanden en Aanwijzen gemeentelijke accountant.

Benoemingen

De raad nam in deze vergadering afscheid van raadslid Kyra Gremmen. Zij blijft in de fractie van Volt actief als commissielid. Eva Brussaard werd donderdagavond geïnstalleerd als raadslid namens Volt. Gremmen liet zich de afgelopen maanden al tijdelijk vervangen door Brussaard.

Daarnaast stemde de raad in met de herbenoeming van de leden van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Vijf van de zes leden van de Delftse Rekenkamer werden geïnstalleerd, nadat de raad hen in de vorige vergadering had benoemd.

In memoriam

Aan het begin van de vergadering stond burgemeester Van Bijsterveldt stil bij het overlijden van oud-raadslid Henk van Dorp. Hij was van 1981 tot 1994 raadslid namens het CDA. Bij zijn afscheid als raadslid ontving hij de erepenning van de gemeente Delft als erkenning voor zijn inzet voor de stad.