28 juni 2023 – In de laatste commissievergadering voor het zomerreces hebben de fracties op dinsdag 27 juni in de commissie Algemeen onder meer de samenwerking tussen de gemeente en de TU Delft besproken. Het convenant, waarin afspraken staan over die samenwerking, dateert van 2016 en loopt tot 2026. De huidige afspraken zijn aan vernieuwing toe, maar in de commissievergadering werd ook al verder in de toekomst gekeken.
De wensenlijstjes van de fracties gingen dinsdagavond verder dan de afspraken die de gemeente met de TU Delft in het huidige convenant heeft gemaakt. In 2016 hebben de burgemeester en de voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft hun handtekening gezet onder de overeenkomst die er in grote lijnen op is gericht dat de TU meer verweven wordt met de stad. De Delftse Rekenkamer concludeerde vorig jaar in haar onderzoek naar de samenwerking dat de resultaten daarvan niet altijd zichtbaar zijn in de stad en dat actuele ontwikkelingen zoals de groei van het aantal studenten vragen om een herziening van het convenant. Een bezoek in april aan de TU werd door de raad ook als nuttig ervaren.
Verbreden
Als het aan GroenLinks ligt, moeten de gemeente en de TU hun samenwerking verbreden door andere kennisinstellingen en bedrijven te betrekken. Daarnaast vroeg de fractie om meer aandacht in het convenant voor studentenhuisvesting en de ontwikkeling van de campus als onderdeel van de stad. Net als GroenLinks vroegen ook andere partijen meer aandacht voor het welzijn van de studenten.
Zichtbaar
De VVD en diverse andere fracties zouden graag zich dat de samenwerking met de TU meer zichtbaar wordt in de wijken en de VVD had het wenselijk gevonden als de gemeente en de universiteit tot afspraken hadden kunnen komen over de bereikbaarheid van de campus met het openbaar vervoer. Daar sloot de ChristenUnie zich bij aan. In de visie van de SP is het convenant nog te veel; de TU vraagt en de gemeente levert. De groei van de TU moet beperkt worden en op het TU-terrein moeten volgens de TU ook woningen voor niet-studerende jongeren worden gebouwd. Hart voor Delft vindt dat de TU met een woningbouwplan moet komen en de innovaties meer in de stad moet laten zien.
Voorzieningen
De samenwerking met de TU Delft is volgens STIP belangrijk voor alle Delftenaren. De voorzieningen op de campus moeten voor alle inwoners toegankelijk zijn, aldus STIP. Daarnaast zei STIP het de hoogste tijd te vinden dat de innovaties van de TU landen in de stad. Op de campus moeten wat STIP betreft meer studentenwoningen worden gebouwd. De PvdA sprak haar zorgen uit over het ritme, waarin de TU de komende tijd groeit en over de bereikbaarheid van de campus. De TU zou volgens de PvdA ook de samenwerking met mbo- en hbo-scholen moeten verstevigen.
Groeistrategie
Het CDA wil dat de TU Delft haar groeistrategie bijstelt, dat studentenoverlast blijvende aandacht heeft, net als de binding met de stad en studentenwelzijn. De plannen van de TU Delft om een filiaal in Rotterdam te openen om zo de groei van het aantal studenten in Delft te beperken, betekent volgens D66 niet dat Delft zich rijk moet rekenen. Die partij verwacht dat studenten die straks op de TU in Rotterdam zitten nog steeds in Delft willen wonen. D66 stelde ook dat de TU meer verantwoordelijk moet zijn voor het studentenwelzijn en dat buitenlandse studenten in Delft meer hulp en ondersteuning verdienen.
Vraagstukken
Volt zou graag zien dat de gemeente en de TU bij het nieuwe convenant kiezen voor een andere invalshoek. De samenwerking zou volgens Volt meer moeten gaan over het samen, ook met andere kennisinstellingen, oplossen van grote vraagstukken. Onafhankelijk Delft pleitte ervoor dat jongeren die een vak willen leren ook terecht kunnen bij de TU en om ervoor te zorgen dat het aantal studenten wordt beperkt, zouden eerstejaars studenten volgens Onafhankelijk Delft thuis online lessen moeten volgen.
Verwachtingen
Burgemeester Marja van Bijsterveldt liet weten dat ze alle ingebrachte punten meeneemt in de gesprekken die met het College van Bestuur gevoerd gaan worden over de vernieuwing van het convenant. Ze waarschuwde de fracties de verwachtingen te temperen, omdat het convenant geen dictaat is dat de gemeente aan de TU oplegt. Medio volgend jaar krijgt de raad de vernieuwde conceptovereenkomst te zien. De wens van de commissie om het convenant te verbreden nam de burgemeester niet over, maar ze wees op de mogelijkheid om aanvullende afspraken vast te leggen met andere instellingen in de stad. Wat haar betreft staat in de afspraken met de TU de verbinding centraal en krijgen studentenhuisvesting, studentenwelzijn en de zichtbaarheid van de TU in de stad meer aandacht.
Nieuw Delft
Het voorstel Besteding Kwaliteitsgelden Nieuw Delft werd in grote lijnen met hier en daar een kanttekening positief ontvangen door de commissie. Het college wil dat de raad akkoord gaat om een bedrag van ruim twee miljoen euro te gebruiken voor het vergroenen en mooier maken van delen, zoals het park en het busplein in Nieuw Delft.
Alleen de SP zou liever zien dat de gemeente het beschikbare geld gebruikt om andere wijken in de stad een kwaliteitsimpuls te geven of om het geld te gebruiken voor de aanleg van een openluchtzwembad.
In het nieuwe gebied dat na de aanleg van de spoortunnel is gebouwd, is nu weinig groen te bekennen. Diverse fracties, waaronder STIP, D66, ChristenUnie en CDA wezen op het belang om hittestress tegen te gaan. Onafhankelijk Delft deelde het standpunt van de SP.
Wethouder Frank van Vliet verzekerde Hart voor Delft dat in de hele wijk meer groen komt en Volt dat de ontwerpplannen die nu voor Nieuw Delft zijn gemaakt verder uitgewerkt worden in samenspraak met bewoners. De wethouder zei het niet verstandig te vinden als de raad besluit om het budget aan andere zaken te besteden. De wethouder liet D66 weten dat het budget niet voldoende is voor de suggestie om het busplein te overkappen.
De fracties van D66, Volt, Onafhankelijk Delft en Hart voor Delft nemen het voorstel mee terug voor intern beraad en komen in de raadsvergadering op donderdag 6 juli wellicht met moties of amendementen.
Openbare verlichting
Bij de behandeling van het voorstel Beheerplan Openbare Verlichting 2024-2027 kwamen diverse fracties met eigen wensen boven op het regulier onderhoud dat in het beheerplan voor de komende jaren staat beschreven. Hart voor Delft zou graag zien dat de Keramieken Kaart van Delft in de Papenstraat mooi wordt verlicht. De SP vindt dat bij het vervangen van straatverlichting vooral gelet moet worden op veiligheid, toegankelijkheid en kosten. De stijgende energiekosten zijn in het beheerplan opgenomen als een risico en zorgen er mede voor dat er niet voldoende dekking in de meerjarenbegroting is opgenomen.
De PvdA wees onder meer op de sfeerverlichting die monumenten in de schijnwerpers zet en donkere hangplekken. Bankjes mogen wat de PvdA meer verlicht worden en ook andere plekken in de buitenwijken verdienen het volgens de PvdA om aangelicht te worden. Onafhankelijk Delft wees op het veiligheidsgevoel dat met verlichting vergroot kan worden. De VVD wees op de kosten en verduurzaming, net als STIP die pleitte voor minder lichtvervuiling en meer innovatieve straatverlichting. De CDA-fractie zou graag zien dat stickers op lantaarnpalen worden verwijderd en dat er een meldpunt voor bewoners komt over de straatverlichting. GroenLinks wees op felle led-verlichting die in slaapkamers voor overlast kan zorgen en D66 sprak over een prima plan.
Hart voor Delft, STIP en Onafhankelijk Delft kondigden aan dat ze in de raadsvergadering op donderdag 6 juli wellicht moties of amendementen indienen bij dit bespreekpunt.
Klimaatneutraal
In deze vergadering ging de commissie ook uitgebreid in debat over het Plan van Aanpak Routekaart Delft Klimaatneutraal 2050. In 2013 stelde de gemeenteraad vast dat Delft in 2050 klimaatneutraal moet zijn. Vorig jaar werd in het coalitieakkoord opgenomen dat het college een plan van aanpak opstelt, waarin beknopt wordt omschreven wat de gemeente gaat doen om die ambitie te realiseren. Er komt een stappenplan en een jaarlijkse monitor die laat zien waar Delft staat en wat de gemeente nog moet doen om klimaatneutraal te worden.
D66 zei hoopvol te zijn over de voorgestelde aanpak en vroeg om een verhoging van de CO2-reductie. Het CDA vroeg om het slim besteden van het beschikbare budget en zette vraagtekens bij het opstellen van de routekaart die 100.000 euro gaat kosten. De CDA-fractie drong er bij wethouder Maaike Zwart op aan om in de routekaart ook verder te kijken dan de huidige mogelijkheden. De PvdA brak een lans om in de monitor ook op te nemen wat de gemeente zelf doet om de CO2-uitstoot terug te dringen.
Volt zei biodiversiteit te missen in het plan van aanpak en net als D66 te willen inzetten op hogere ambities. STIP liet weten blij te zijn dat er meetbare en realistische doelen worden opgenomen in de routekaart. De fractie pleitte er ook voor dat de gemeente bewoners gaat enthousiasmeren om klimaatneutraal te worden. De SP uitte twijfels over de haalbaarheid om de uitstoot van CO2 naar nul te verminderen.
Hart voor Delft zei meer participatie te willen zien en vroeg net als de CDA-fractie naar de kosten. De beste route naar klimaatneutraal is volgens de ChristenUnie geen uitstoot meer van CO2 en fijnstof. Alle bomen laten staan, is gratis en bij nieuwbouw gaat er geen boom meer om, bepleitte de ChristenUnie. De VVD zette vraagtekens bij de meerwaarde van de routekaart en vroeg of experts zijn geraadpleegd. GroenLinks sprak over een heldere opzet en focus voor een routekaart.
Wethouder Maaike Zwart legde uit dat de routekaart is bedoeld om de gemeente, de raad en de stad inzicht en overzicht te geven, om projecten planmatig uit te zetten, zodat de klimaatneutrale doelen in 2050 bereikt worden. De kosten van 100.000 euro noemde de wethouder een relatief klein bedrag voor een product waar de raad nog jaren plezier van heeft. Volgens de wethouder is de routekaart bedoeld om de vermindering van CO2 in beeld te brengen en passen aandachtspunten als biodiversiteit, bomen en het inkoopbeleid van de gemeente beter in andere beleidsstukken. Zwart verzekerde de VVD dat deskundigen betrokken zijn en blijven bij het terugdringen van de CO2-uitstoot en Hart voor Delft dat participatie essentieel is en een plek krijgt in de routekaart. De suggestie van GroenLinks om het sociale perspectief op te nemen in de routekaart omschreef de wethouder als interessant en de moeite waard om te bekijken.
D66 liet na de reactie van de wethouder weten dit onderwerp mee terug te nemen naar de fractie. De fractie dient in de raadsvergadering op 6 juli wellicht een motie in.
Hamerstuk
Het voorstel Zienswijze ontwerp 1e wijziging begroting 2023 Regionale Belastinggroep is door de commissie als hamerstuk toegevoegd aan de agenda van de raadsvergadering op donderdag 6 juli.