Fracties kijken kritisch naar appartementenplan op oud C&A-pand

16 februari 2024 – In de oordeelsvormende vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer hebben insprekers en fracties op donderdag 15 februari kritische noten laten horen in het debat over het voorstel Bestemmingsplan Paradijspoort C&A locatie.

Dit bestemmingsplan maakt het mogelijk dat boven op het voormalige winkelpand van C&A maximaal 50 woningen worden gebouwd. Voor het plan geldt een maximale bouwhoogte van vijftien meter. Die hoogte wordt niet voor het hele bestemmingsvlak toegestaan. Voor andere delen gelden maximale hoogtes van vijf en tien meter.

Insprekers

Twee omwonenden en een vertegenwoordiger van de Commissie Behoud Stadsschoon van Delfia Batavorum gebruikten hun inspreektijd om duidelijk te maken dat ze een maximale bouwhoogte van vijftien meter op die plek in de binnenstad niet zien zitten. De bewoners vrezen onder meer voor het verlies van zonlicht en uitzicht. Ze zijn bang dat ze daar inkijk voor terugkrijgen. Behoud Stadsschoon pleitte in de commissie voor het terugbrengen van de maximaal toegestane bouwhoogte naar twaalf meter om zo de karakteristieke kleinschaligheid van de Delftse binnenstad zoveel mogelijk te behouden.

Begrip

In hun bijdragen aan het debat lieten diverse fracties weten begrip te hebben voor de vrees van de omwonenden dat ze in de toekomst tegen een hoge muur aankijken. Hart voor Delft, CDA, VVD, ChristenUnie, D66 deelden die zorg met de insprekers. Volt omschreef de maximale bouwhoogte van vijftien meter als impactvol op het stadsgezicht. Van Onafhankelijk Delft zou het wel ietsje minder mogen. STIP pleitte voor een sloopverbod voor het huidige pand, maar dat kan volgens wethouder Martina Huijsmans in een bestemmingsplan niet geregeld worden. De PvdA zou graag zien dat dergelijke ‘kleine’ plannen niet zoveel ambtenarentijd zouden kosten. GroenLinks zei verrast te zijn door het plan, dat volgens die fractie vraagt creatief om te gaan met de beschikbare ruimte en een goede invulling van de begane grond.

Positieve reacties waren er ook. Vooral het feit dat Delft er in de toekomst 50 woningen bij krijgt, kon de SP bekoren. Maar dat moet volgens de SP wel snel gebeuren en het moeten, ook volgens GroenLinks, betaalbare woningen worden. Wethouder Huijsmans liet de SP en andere fracties die vroegen naar het soort woningen dat gebouwd gaat worden daar nog geen antwoord op te hebben, omdat het bestemmingsplan alleen de bouwregels vastlegt en niks zegt over het ontwerp van het gebouw of de snelheid waarmee de woningen gebouwd moeten gaan worden.  Dat Delft niet uitbreidt, maar inbreidt is volgens het CDA een gegeven, maar die fractie uitte zorgen over de grootschaligheid van het plan en het toenemend autoverkeer van en naar het pand bij de Achtersack.

Moties

Net als GroenLinks zei D66 blij te zijn met de klimaatadaptieve en natuurinclusieve maatregelen die in het plan zijn opgenomen. D66 wees erop dat in het plan een gedeeltelijk groen dak is opgenomen, maar dat gebeurde pas, nadat omwonenden daarover opmerkingen tijdens de inspraakprocedure hadden gemaakt. De fractie had liever gezien dat de klimaatregels direct in het bestemmingsplan waren opgenomen. Om dat voor elkaar te krijgen, kondigde D66 een motie aan. Ook de fracties van CDA, SP, ChristenUnie, Onafhankelijk Delft en Volt gaven aan het eind van het debat te kennen dat ze in de komende raadsvergadering op donderdag 7 maart bij dit voorstel moties of amendementen gaan indienen.

Parkeerverordening

Het voorstel Wijziging Parkeerverordening Delft 2020 werd donderdagavond na een korte bespreking als hamerstuk toegevoegd aan de agenda van de komende raadsvergadering. Dit voorstel omvat onder meer het verhogen van de naheffingsaanslagen (boetes) voor foutparkeren van 61 naar 64 euro. 

Hart voor Delft merkte op dat het probleem van foutparkeren bij de wortel moet worden aangepakt, door bezoekers duidelijker te informeren over waar hun voertuig wel of niet mogen parkeren. Volgens wethouder Frank van Vliet blijkt uit analyses in de hele stad en de trend van afgelopen jaren dat de bebording daar weinig invloed op heeft. De VVD becijferde dat de verhoging van de boetes de gemeente meer geld oplevert dan nodig is voor het innen van boetes. Wethouder Van Vliet rekende voor dat dat niet het geval is.

Geen van de fracties zag aanleiding om over dit voorstel verder te praten in de raadsvergadering. Dit voorstel wordt dus een hamerstuk tijdens de raadsvergadering van 7 maart 2024.

Strippenkaart

Wie in Delft zijn of haar afval naar de milieustraat van Avalex brengt, moet dat sinds 1 februari doen met de Avalexpas die fungeert als strippenkaart. Na maximaal twaalf bezoekjes binnen een jaar aan de milieustraat moet vanaf het dertiende bezoek betaald worden. Die toegang gaat per bezoek 16,90 euro kosten, pinnen bij de poort.

Wethouder Van Vliet lichtte toe dat in de brief die het college daarover naar de raad had gestuurd een belangrijk onderdeel ontbrak en dat was het besluit dat het college over de invoering van de strippenkaart heeft genomen. De raad kan daar weinig meer aan veranderen.

Toch kondigde de ChristenUnie aan in de komende raadsvergadering een motie te willen indienen, omdat volgens die fractie de invoering van de strippenkaart gebaseerd is op veel aannames, in laats van aantoonbare cijfers. In de brief schrijft het college onder meer dat slechts 1% van de 59.332 Delftse huishoudens meer dan twaalf keer naar de milieustraat gaat. Avalex overwoog om de groep veelgebruikers een brief te sturen, maar volgens wethouder Van Vlet mag dat niet vanwege de privacyregels. Daarnaast bestaat het vermoeden dat het in veel gevallen ook gaat om bedrijfsafval.

Hart voor Delft waarschuwde ervoor dat de Avalexpas eenvoudig gedeeld kan worden. De CDA-fractie wil niet dat kleine huishoudens de dupe worden van de invoering van de strippenkaart. De SP wees op een bekende dumpplek in Delft waar Avalex ook de rotzooi ophaalt. De PvdA pleitte voor het hergebruik en aparte inzamelpunten voor piepschuim en opvulmateriaal. Wethouder Van Vliet liet Onafhankelijk Delft weten dat aan de poort van de milieustraat niet met contant geld betaald kan worden en hij beloofde Volt dat over een jaar gekeken wordt naar het effect van de strippenkaart.

STIP had liever gezien dat niet het aantal bezoeken, maar het aantal kilo’s bepalend waren geweest voor de kosten die milieustraatbezoekers moeten betalen. Dat is volgens STIP eenvoudig in te voeren. De fractie sprak de wens uit om in de toekomst over te stappen naar een dergelijk systeem. Naast de ChristenUnie kondigde ook Onafhankelijk Delft dit onderwerp mee terug te nemen naar de fractie. Waardoor dit onderwerp terug komt als bespreekstuk tijdens de raadsvergadering van 7 maart 2024.

Circulaire economie

De gemeenteraad stelde in 2020 de visie Op weg naar een circulair Delft in 2050 vast. Circulair betekent letterlijk een cirkel die nooit stopt, maar in dit geval gaat het over de kringloop over gebruik en hergebruik van grondstoffen en een leven zonder afval. Na de visie is vorig jaar de Uitvoeringsagenda Circulaire Economie 2024 opgesteld. Het college zegt aan de hand van deze agenda de komende jaren vooral werken aan het inbrengen van kennis, en het versterken van het circulaire netwerk in Delft.

In grote lijnen werd door de fracties in de commissie positief gereageerd op de uitvoeringsagenda. GroenLinks adviseerde wethouder Maaike Zwart onder meer om de circulaire economie ook te stimuleren door circulaire bedrijven bij elkaar in te buurt te laten werken.  D66 pleitte bij de wethouder voor het vaststellen van regels voor circulair bouwen en om voor de lange termijn budget veilig te stellen voor de overgang naar een circulaire economie. Ook andere fracties waaronder PvdA en Onafhankelijk Delft spraken hun zorg uit over de nog ongewisse financiering vanaf 2026.

De ChristenUnie constateerde tevreden dat het college nu aan de slag gaat en dat de gemeente al doende gaat leren. Als het aan Volt ligt, gaat Delft zichzelf meer promoten als circulaire voorloper en STIP zei veel belang te hechten aan het betrekken van bedrijven en bewoners bij de circulaire economie.

Wat de VVD betreft zouden de acties en doelen in de uitvoeringsagenda veel concreter omschreven moeten worden. Hart voor Delft zwaaide met de papieren glossy van de Woonvisie als voorbeeld hoe de gemeente zelf ook meer circulair kan handelen. De SP zou graag zien dat gemeente helemaal stopt met de uitvoeringsagenda omdat dit onderwerp moeilijk concreet is te maken. Volgens de SP kan het budget van 550.000 euro voor 2024 en 2025 beter besteed worden aan de kinderboerderijen en buurtvoorzieningen.  

De CDA-fractie wees tijdens het debat op de constatering dat 90% van de inhoud van de ondergrondse afvalcontainers onbruikbaar is, omdat het afval vooral niet goed is gescheiden. Dat afval gaat dan alsnog naar een nascheidingsbedrijf. Het CDA liet weten een motie te overwegen om dat afval direct voor nascheiding aan te bieden. Wethouder Van Vliet wees de fractie erop dat de gemeenteraad volgende maand het nieuwe afvalbeleidsplan ontvangt. Daarin gaat het ook over voor- en nascheiding. Hij stelde de CDA-fractie voor om bij dat plan eventueel met een motie te komen.

Het CDA zei daarover na te gaan denken. Onafhankelijk Delft en VVD gaven aan met het CDA te willen meedenken die wellicht in de volgende raadsvergadering of tijdens een latere raadsvergadering ingediend gaat worden.

Handhaving

De bespreking van de collegebrief over het Uitvoeringsbeleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Omgevingswet 2024-2028 had een hoog technisch gehalte, waarin de agenderende fracties van D66, STIP, GroenLinks en PvdA veel vragen hadden voor wethouder Huijsmans.

In dat beleid beschrijft het college hoe de komende jaren de gemeentelijke VTH-taken uitgevoerd kan worden. Daarbij gaf D66 aan dat wat die fractie betreft ook strenger gehandhaafd moet worden op bouwregels waarop nu volgens de Omgevingswet nog niet strikt op gecontroleerd hoeft worden.

Ook GroenLinks zou graag zien dat vooruitlopend op nieuwe regels de gemeente strenger gaat handhaven op die regels. Daarnaast wil GroenLinks dat ook wordt voorgesorteerd op de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Het beleid zegt volgens GroenLinks nu nog niks over wat de gemeente kan doen als blijkt dat de kwaliteit van een gebouw na oplevering niet in orde is. GroenLinks wil dat de gemeente in een dergelijk uitzonderlijk geval de ingebruikname van een gebouw kan verbieden.

Wethouder Huijsmans liet STIP weten dat het project Architect aan Zet waarmee Rotterdam succesvol bouwprojecten versnelde sinds de invoering van de Omgevingswet niet meer toepasbaar is, maar dat veel elementen uit dat project onderdeel zijn geworden van de nieuwe wet.

D66 zei aan het eind van de bespreking een en ander technisch nog te willen gaan uitzoeken. Als dat leidt tot een motie praat de raad op donderdag 7 maart verder over dit onderwerp.

Tramlijn 19

In de maandelijkse update over de stand van zaken in de Metropoolregio lichtte wethouder Huijsmans toe dat de aanleg van tramlijn 19 op het terrein van de TU weer is hervat en dat de ingebruikname van de tramlijn nu in de tweede helft van 2025 wordt verwacht.

Het aanleggen van de tramlijn duurt nog tot eind dit jaar. Daarna volgt een half jaar met testritten. Als die goed verlopen rijdt de tram vanaf de zomer van 2025 volgens de dienstregeling tot aan de Kruithuisweg. Over die dienstregeling wordt volgens de wethouder nu nog overleg gevoerd.