Rekeningresultaat stemt tot tevredenheid

23 juni 2021 – In de oordeelsvormende vergadering van de commissie Economie, Financiën en Bestuur is op dinsdag 22 juni door nagenoeg alle fracties tevreden gereageerd op het positieve resultaat in de jaarrekening 2020 van 2,1 miljoen euro. Terugblikkend op het afgelopen jaar deelden de fracties ook hun zorgen met het college over de financiële toekomst van Delft, want die is nog lang niet rooskleurig.

Het positieve resultaat is volgens het college voor een groot deel het gevolg van de inzet van reserves. Zonder die inzet zou het resultaat 92,4 miljoen euro zijn. Naast het jaarverslag en de jaarrekening 2020 besprak de commissie ook het voorstel van de commissie Rekening en Audit, waarmee die commissie jaarlijks advies geeft aan het college over de financiële stukken.

Dit jaar hadden die adviezen betrekking op een overzicht van de realisatie van beleidsdoelen, het verkleinen van de financiële onzekerheden in het Sociaal Domein en meer informatie over de organisatieontwikkeling en het personeelsbestand van de gemeente. Wethouder Stephan Brandligt liet de commissie weten dat het college met deze adviezen aan de slag gaat en hij riep de commissie op om de gemeentesecretaris uit te nodigen voor een toelichting op de gemeentelijke organisatie.

D66 constateerde na het lezen van de jaarrekening dat terugkijken inzicht biedt in de werkelijkheid, maar dat die werkelijkheid wel vertekend is door het positieve resultaat. Volgens D66 is het aan corona te wijten dat de gemeente minder heeft kunnen doen en minder geld heeft uitgegeven dan begroot. Het geld dat over is kan volgens D66 beter terugvloeien in de algemene reserve dan in allerlei spaarpotjes die al een bestemming hebben.

STIP vroeg aandacht voor de risico’s die de gemeente loopt en een daarvan is de klimaatverandering. De financiële risico’s daarvan zouden wat STIP betreft een plek moeten krijgen in de risicoparagraaf. De VVD wees op de financiële onzekerheden in het Sociaal Domein. Die fractie zei uit te kijken naar het onderzoek van het college om die onzekerheden te verminderen. De ChristenUnie vroeg zich af wat er van de ambities van 2018 terecht is gekomen, zeker nu een deel van het geld niet is besteed. .

De CDA-fractie zei content te zijn met de jaarstukken en complimenteerde het college. Die fractie zou graag zien dat er op het gebied van het Sociaal Domein ook realistisch geraamd zou kunnen worden. Nu stijgen volgens het CDA de wachtlijsten terwijl het geld op de plank blijft liggen. Dat geld moet in de visie van het CDA besteed moeten worden aan de kwetsbaren in de samenleving. GroenLinks deelde ook complimenten uit maar die fractie stelde, in tegenstelling tot het CDA, vast dat er wel realistisch was geraamd, omdat de resultaten dicht bij de begroting liggen.

De SP zei te snappen dat veel partijen tevreden zijn met de jaarrekening. Daarom valt het volgens de SP des te meer op dat de kadernota erg somber is. De SP vroeg het college meer duidelijkheid over de grondexploitaties van de gemeente. Wethouder Bas Vollebregt kondigde aan dat het college op korte termijn met een herziening van het grondbeleid komt. De wens van de SP om daarin ook criteria op te nemen over welke grond de gemeente wel of niet in bezit wil hebben, zei de wethouder in overweging te nemen.

In zijn toelichting op de jaarstukken legde wethouder Brandligt uit dat er zeker realistisch geraamd is bij de begroting, omdat de cijfers in de jaarstukken niet veel dichter bij de nul hadden kunnen uitkomen. Het sombere vooruitzicht in de kadernota vloeit volgens de wethouder niet voort uit de positieve jaarrekening, maar uit de al langer lopende bezuinigingen, de stijgende tekorten en het rijk dat gemeenten financieel niet tegemoet komt.

Aan het eind van het debat lieten STIP en D66 weten de jaarrekening in de raad te willen bespreken. . STIP wil wellicht een motie indienen bij de Kadernota over het afdekken van risico’s. D66 overweegt een amendement over het bestemmen van het rekeningresultaat. De jaarstukken worden in de raadsvergadering op dinsdag 6 juli behandeld.

Bezwaarschriften

Het debat over het voorstel Vaststelling verordening behandeling bezwaarschriften Delft draaide om de vraag wat de toegevoegde waarde is van de samenvoeging van de kamers 1 en 3 die de Adviescommissie voor bezwaarschriften heeft. De commissie heeft drie kamers waarin verschillende soort bezwaren van Delftenaren worden behandeld. In kamer 1 komen de zaken aan bod die te maken hebben met bouwen, wonen en verkeer. Kamer 2 gaat over werk, inkomen en zorg en kamer 3 behandelt de rest.

Bijna alle fracties wilde weten wat de inwoners opschieten met het schrappen van kamer 3, te meer omdat de voorzitter van de kamers 2 en 3 voor het in standhouden van beide kamers is. Wethouder Karin Schrederhof sprak de verwachting uit dat na de samenvoeging de kamers vaker bij elkaar kunnen komen, meer besprekingen kunnen houden en daardoor de afhandeltermijn van bezwaren van dertien naar tien weken teruggebracht kan worden. Daarbij blijft volgens haar de kwaliteit gewaarborgd.

Bij de fracties bestond ook wat onduidelijkheid of het uitgangspunt om bezwaarmakers te horen nu telefonisch of in levenden lijve is. Wat de wethouder betreft, houden bezwaarmakers de keuze om hun bezwaar telefonisch aan een ambtenaar of fysiek bij de bezwaarcommissie toe te lichten. CDA en ChristenUnie lieten weten dit voorstel mee terug te nemen naar hun fractie. Het CDA overweegt een motie en Hart voor Delft zei een amendement te gaat uitwerken om de samenvoeging van de kamers uit het voorstel te halen.  

Veiligheidsregio

Het voorstel Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden is door de commissie na een korte bespreking als hamerstuk toegevoegd aan de agenda van de komende raadsvergadering.

Het voorstel maakt het mogelijk dat de Veiligheidsregio kan deelnemen in privaatrechtelijke rechtspersonen, zoals een werkgeversvereniging. Die wordt opgericht om vanaf 2022 namens de besturen van de veiligheidsregio’s te onderhandelen met de werknemersorganisaties en bindende afspraken te maken over de arbeidsvoorwaarden voor het personeel.

InnovationQuarter

Het voornemen van het college om via een kapitaalstoring van bijna 1,5 miljoen in IQ Capital, het investeringsfonds van InnovationQuarter (IQ), extra aandelen te kopen leidde in de commissie vooral tot discussie over de procedure. Omdat de gemeenteraad hierover geen besluit kan nemen, kregen de fracties de gelegenheid wensen en bedenkingen te uiten bij dit voorgenomen collegebesluit. Maar een van de wensen van diverse fracties is dat de gemeenteraad daar wel ook kan beslissen.

Wethouder Vollebregt wees de commissie erop dat de kapitaalstorting geen gevolgen heeft voor de begroting en dat het Rijk met 64 miljoen euro over de brug komt als ook de regio het investeringsfonds versterkt. De fracties van onder meer VVD en D66 spraken de wens uit dat het college voor de raad in beeld brengt wat het InnovationQuarter Delft aan werkgelegenheid oplevert. Daarnaast waren fracties benieuwd wanneer het fonds zichzelf kan gaan bedruipen.

De commissie besloot dat het college schriftelijk de kans krijgt om op de wensen en bedenkingen van de fracties te reageren en dat deze reactie voor de raadsvergadering van 15 juli naar de raad wordt gestuurd. In die raadsvergadering kunnen fracties moties indienen, waarmee ze een uitspraak kunnen doen over het voorgenomen collegebesluit.

Passantenhaven

Na middernacht besprak de commissie nog het voorstel van het college om de Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting 2021 te wijzigen. In dit voorstel is een aanpassing opgenomen voor de precariotarieven voor passanten in de haven.

De PvdA constateerde dat het voorstel in de komende raadsvergadering met terugwerkende kracht wordt vastgesteld. Wethouder Vollebregt stelde commissie gerust dat dit niet leidt tot naheffingen. De fractie van de ChristenUnie sprak wel haar ongenoegen uit dat de raad hier veel eerder een besluit over had kunnen nemen. De wethouder schreef de vertraging toe aan capaciteitstekort en beaamde dat het sneller had gemoeten.

Net als de ChristenUnie concludeerde D66 dat de precarioheffing de kosten voor de havendienst niet dekken. Beide fracties wilden van de wethouder weten of het tarief verder verhoogd kan worden. Daarover zei wethouder Vollebregt dat Delft al veel hogere haventarieven dan andere gemeenten berekend. De ChristenUnie kondigde een amendement aan. D66 en CDA lieten weten daar over mee te willen denken.

Rondvraag

De ChristenUnie wilde tijdens de rondvraag van burgemeester Van Bijsterveldt weten of en wat de gemeente kan doen om de overlast van recreanten bij de Schie aan de Oostsingel te beperken. Een bewoonster sprak in bij de commissie om te klagen over de herrie die ’s middags begint en tot diep in de nacht duurt, over de gevaren van zwemmende kinderen tussen de schepen en het in haar ogen gebrek aan handhaving. De burgemeester liet weten dat recreëren tussen de Oostpoort en Trambrug is toegestaan, maar overlast niet. Ze beloofde de ChristenUnie voor de raadsvergadering op 15 juli uit te zoeken hoe het zit met de regelgeving.

De rondvraag van STIP ging over het thuisbezorgen van reisdocumenten. Dat zou volgens STIP een aanvulling kunnen zijn op de dienstverlening van de gemeente. Wethouder Martina Huijsmans legde uit dat de afgifte van reisdocumenten een ingewikkeld proces is waarvoor speciale koeriers nodig zijn. Bovendien bleek volgens de wethouder uit onderzoek dat veel mensen hun bescheiden wel thuis afgeleverd willen krijgen, maar dat bijna niemand bereid is daar extra voor te betalen. De wethouder zei dat Delft deze service niet gaat aanbieden, omdat het te duur is.