Beeldvorming: Delflandplein en Vestia

9 april 2021 – Eenrichtingsverkeer voor fietsers op het Delflandplein en het herstelplan van Vestiaplan waren op donderdag 8 april de onderwerpen van twee digitale beeldvormende sessies van de commissie Ruimte en Verkeer en de commissie Sociaal Domein en Wonen.

Delflandplein

Een relatief groot aantal (bijna) ongevallen op het Delflandplein leidde tot het onderzoeken van het effect van het introduceren van eenrichtingsverkeer voor fietsers. Adviesbureau Antea Group voerde het onderzoek uit en presenteerde de resultaten aan de leden van de commissie Ruimte en Verkeer.   

Volgens dit onderzoek zou het aantal (bijna) ongevallen kunnen halveren door het invoeren van eenrichtingsfietsverkeer. Deze ingreep betekent dat de oversteken Papsouwselaan-Mercuriusweg en Martinus Nijhoflaan ter hoogte van Albert Heijn drukker kunnen gaan worden. De verwachting is dat er vooral van de oversteek Papsouwselaan-Mercuriusweg meer gebruik gemaakt gaat worden.

Om te voorkomen dat fietsers in twee richtingen blijven fietsen is goede communicatie nodig. Daarnaast kunnen ruimtelijke ingrepen ervoor zorgen dat het fietsen in twee richtingen ontmoedigd wordt.

Op donderdag 27 mei wordt het rapport inhoudelijk besproken in de commissie Ruimte en Verkeer.

Vestia

In 2012 werd de gemeente  overvallen door het dreigende omvallen van Vestia. Speculatie met derivaten leidde tot een failliete corporatie die niet alleen zelf op omvallen stond, maar de hele sector dreigde mee te sleuren. Na een eerste crisisplan kwam er  een 10-jarig herstelplan.

De commissie liet zich donderdagavond door Vestia en de gemeente bijpraten over de stand van zaken rondom het herstelplan en het voornemen van Vestia om zich op te splitsen in drie corporaties.