Gemeenteraad stemt in met Visie Openbare Ruimte

7 november 2025 – Na een uitvoerig debat is de gemeenteraad in de vergadering op donderdag 6 november unaniem akkoord gegaan met het voorstel Visie Openbare Ruimte, het visitekaartje van onze stad: uitnodigend en uitdagend. Ook andere voorstellen werden door de raad vastgesteld, maar de avond was te kort voor de bespreking van alle agendapunten. Op maandag 10 november wordt de vergadering om 20.00 uur voortgezet.

De nieuwe Visie Openbare Ruimte vervangt de visie uit 2009. Die visie was heel erg toe aan een update. Delft is in de loop der jaren veranderd en gegroeid, de stad groeit nog verder, de beschikbare ruimte wordt nog schaarser en er is sprake van vergrijzing, vereenzaming en mentale druk. In de nieuwe visie schrijft het college dat de inrichting van die ruimte cruciaal is voor leefbaarheid en ontmoeting. Daarnaast wordt in de visie uitvoerig ingegaan op beleidsambities, prioriteiten en op welke niveaus de gemeente keuzes moet maken.

Groene linten

Via vijf amendementen, die allemaal werden aangenomen, werd het voorstel zo gewijzigd dat de raad er unaniem mee instemde. De fracties dienden amendementen in om aandachtspunten aan de visie toe te voegen die volgens hen onderbelicht waren in het voorstel van het college. Zo was er unanieme steun voor de amendementen Expliciet benoemen veiligheid in Visie Openbare Ruimte (VVD, CDA, Onafhankelijk Delft, Hart voor Delft) en ‘The missing link’  in een uitnodigend en uitdagende Visie Openbare Ruimte (Hart voor Delft, GroenLinks, ChristenUnie). De missing link verwijst naar het eerder aangenomen initiatiefvoorstel om de groene linten langs de Schie te herstellen.

Binnenstad

Ruime steun was er ook voor het CDA-amendement Borg de buurten binnen de binnenstad. Omdat dit amendement werd aangenomen, hoefde de gelijknamige motie van het CDA niet in stemming te worden gebracht. Die werd ingetrokken. Een ruime meerderheid van de raad ging ook akkoord met het amendement Toegankelijke openbare ruimte. D66, PvdA, ChristenUnie en VVD dienden dat wijzigingsvoorstel in om toegankelijkheid en veiligheid expliciet in de visie te benoemen. GroenLinks en PvdA kregen voldoende steun voor hun amendement Basiskwaliteit Natuur, waarmee in de visie de principes van deze landelijke richtlijn zijn opgenomen.

Safe streets

Unaniem ging de raad ook akkoord met de motie Safe streets in openbare ruimte. Deze motie van GroenLinks, STIP, PvdA, Onafhankelijk Delft en D66 vraagt het college aan te sluiten bij de campagne van UN Woman door van Delft een Safe Streets gemeente te maken. Onafhankelijk Delft en Hart voor Delft kregen geen steun voor hun motie Veilige straten voor iedereen.

Zienswijze

Het voorstel Zienswijze Visie Economisch Vestigingsklimaat en Mobiliteitsvisie Metropoolregio Rotterdam Den Haag werd in deze vergadering vastgesteld door de raad. Hart voor Delft stemde als enige partij tegen het voorstel. Het amendement Delftse raadsinbreng opnemen in zienswijze MRDH Visie Mobiliteit 2040 van Hart voor Delft werd met alleen de steun van Onafhankelijk Delft en SP door de meerderheid van de raad verworpen.

De raad ging wel akkoord met het amendement Versterking regionale innovatie en talentontwikkeling in Visie Economisch Vestigingsklimaat van GroenLinks, PvdA en VVD. Op Hart voor Delft na stemden ook alle partijen voor de motie Regionale regie op fietsparkeren. Deze motie van STIP, PvdA, GroenLinks en D66 geeft het college de opdracht om het fietsparkeren een plek te geven in de uitvoeringsagenda van de Mobiliteitsvisie van de Metropoolregio.

Gillis Delfia

Met het voorstel Integraal Ontwikkelplan Gillis Delfia zet de gemeente een stap richting de bouw van ongeveer 500 woningen, een school, een nieuw buurtcentrum, economische voorzieningen en de verbetering van de leefbaarheid en veiligheid van Gillis Delfia. Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft stemden tegen, maar de meerderheid stemde voor dit voorstel.

Een ruime meerderheid van de raad stemde ook in met de motie Geen doortrekking Chopinlaan. Deze motie van STIP en SP draagt het college op om de Chopinlaan niet door te trekken voor autoverkeer naar Kerkpolder en die beslissing uit te werken in de volgende ontwikkelingsplannen voor Gillis Delfia.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in Delft moet beter en kan anders. Dat is in grote lijnen de strekking van het voorstel Visie en Strategie Openbaar Vervoer 2040 dat de raad donderdagavond na een uitgebreid debat heeft aangenomen. In het voorstel staan veel wensen, zoals betere busverbindingen en veilige routes naar ov-haltes. Via drie amendementen werden daar nog enkele elementen aan toegevoegd.

De raad ging unaniem akkoord met het amendement P+R in OV-visie om naast de beoogde P+R-locatie op de TU Campus bij invalswegen in en buiten Delft op zoek te gaan naar aanvullende geschikte P+R-locaties die zijn aangesloten op goede OV-verbindingen. Dit amendement werd ingediend door de fracties van VVD, STIP, CDA, PvdA en ChristenUnie.

Het D66-amendement Behoud lijnvoering tramlijn 1 via Den Haag HS en centrum werd eveneens unaniem door de raad aangenomen. Dit amendement voegt aan het voorstel toe dat tramlijn 1 de huidige route tussen Delft en Den Haag blijft rijden, zodat scholen en de centra van beide steden goed bereikbaar blijven. Dat is ook strekking van het amendement Aandacht voor belang tramlijn 1 voor bereikbaarheid Haagse onderwijsinstellingen. In dit amendement van CDA, ChristenUnie, VVD, D66, Onafhankelijk Delft en STIP worden die scholen nog eens met naam genoemd. Ook dit amendement werd unaniem door de raad aanvaard.

De enige aangenomen motie bij dit agendapunt werd ingediend door STIP, D66 en VVD. Op de PvdA na stemde alle partijen voor de motie Verleng de tram door Tanthof. Het college moet de metropoolregio onder meer vragen om een onderzoek te doen naar de vervoerswaarde, haalbaarheid en kosten voor het verlengen van het tramspoor van Tanthof naar station Delft Campus. Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft stemden voor de motie van de SP OV verdient een brede discussie maar de raadsmeerderheid verwierp de motie.

Over de motie Sterk en bereikbaar Openbaar Vervoer (VVD, ChristenUnie, Onafhankelijk Delft) moet in de raadsvergadering op donderdag 13 november opnieuw worden gestemd, omdat 19 raadsleden (ChristenUnie, Hart voor Delft, Onafhankelijk Delft, SP, STIP en VVD) voor en 19 raadsleden (CDA, D66, GroenLinks, PvdA en Volt) tegen stemden. De raad telt 39 raadsleden, maar door de afwezigheid van een fractielid van Hart voor Delft eindigde de stemming in remise.

Referendumverordening

 In deze vergadering ging de raad ook akkoord met het voorstel Referendumverordening 2025. De enige tegenstem kwam van Volt. Die fractie ziet liever een verruiming van de mogelijkheden om bewoners te betrekken bij de besluitvorming door de gemeenteraad. De fractie diende de motie Voor een constructief referendum in om de referendumcommissie advies te vragen over mogelijke constructieve variaties op het referendum. In de raad werd kritisch gereageerd op de motie. Diverse fracties adviseerden Volt om een initiatiefvoorstel te maken, waarover de raad later in debat zou kunnen gaan. Volt trok de motie in. 

Hamerstukken

De voorstellen Controleprotocol accountantscontrole 2025 en Normenkader rechtmatigheid 2025, Zienswijze definitieve begroting GR GGD en VT Haaglanden, Ontheffing woonplaatsvereiste burgemeester en Uitkomst aanbesteding beheer wijkcentra & toezichthouden bewaakte speeltuinen en algemeen belang besluit stelde de raad via hamerslag vast.

In memoriam

Aan het begin van de vergadering stond burgemeester Pechtold stil bij het overlijden van oud-raadslid Ton Wolf. Wolf zat van 1974 tot en met 1986, eerst voor de PPR en later voor PSP-CPN-PPR in de raad. Bij zijn afscheid ontving hij de erepenning van de gemeente Delft.

Kijk de raadsvergadering terug