Geen wethouder, wel insprekers, veel insprekers

17 januari 2025 – De vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer op 16 januari verliep anders dan gepland. Wethouder Martina Huijsmans was afwezig wegens ziekte. Hierdoor verviel de inhoudelijke bespreking van alle agendapunten, maar kregen de insprekers wel het woord.

En dat waren er veel. Dertien insprekers deden in deze vergadering hun zegje over twee onderwerpen die al eerder in deze commissie ter sprake waren gekomen en twee onderwerpen die niet op de vergaderagenda stonden.

Kalverbos

Acht van de dertien insprekers deelden met de commissie hun opvattingen over het voorstel Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Kalverbos 20. Een ontwerpverklaring van geen bedenkingen is een stap in de aanvraagprocedure voor een omgevingsvergunning. Die vergunning is aangevraagd om voor Kalverbos 20, het pomphuis bij de watertoren, de bouw van een horeca-uitbreiding en een terras mogelijk te maken.

De architect en een vertegenwoordiger van RADIUS Centrum voor Hedendaagse Kunst en Ecologie legden uit dat in hun visie de komst van een restaurant met terras het centrum dat is gevestigd in het pomphuis en waterbassin bij de watertoren kan versterken. De zes insprekende buren van RADIUS hadden ieder hun eigen zorgen, variërend van de impact op de biodiversiteit in het Kalverbos, de leefbaarheid en veiligheid in dit gebied en de verwachte parkeer- en laad- en losproblemen. Daarnaast verweten enkele bewoners de planontwikkelaar een gebrek aan communicatie.

Net als ruim drie jaar geleden gaven de omwonenden te kennen dat ze geen bezwaar hebben tegen kleinschalige horeca, maar de komst van een restaurant voor 80 mensen en even groot terras zien ze niet zitten. Een van de insprekende bewoners sprak over een aantasting van het cultuurhistorische karakter van het Kalverbos. Een andere bewoner stelde de commissie voor de plannen in een breder perspectief te plaatsen, omdat er in de toekomst ook een herontwikkeling van het nabijgelegen DSM-terrein op stapel staat.

Fietsroute

Als wethouder Martina Huijsmans niet ziek was geweest, had ze in deze commissievergadering, net als in de raadsvergadering van april vorig jaar, kunnen uitleggen dat de Metropolitane fietsroute die de Metropoolregio wil aanleggen tussen Rotterdam-Alexander en Delft via gelaagde raadsbesluiten al in 2005 en ook in 2009 en 2018 steeds meer vorm heeft gekregen en dus niet uit de lucht is komen vallen.

De aanleg van een 20 kilometer lange ‘snelweg’ voor fietsers van Delft via de polder van Pijnacker en Berkel naar Rotterdam Alexander werd pas een politiek issue in Delft, nadat een nipte meerderheid van de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp begin maart vorig jaar instemde met de aanleg van de fietsroute en het fietsecoduct over de A13.

Ook donderdagavond stond de omstreden fietssnelweg op de agenda en waren er drie insprekers die hun standpunten over de aanleg van de fietsroute met de commissie deelden. De vertegenwoordiger van de Vereniging Midden-Delfland en Natuurmonumenten liet weten dat zijn organisaties voorstander zijn van de voorgenomen fietsroute, omdat die het autoverkeer in het gebied verminderd en de noord-zuid barrière voor voetgangers, fietsers én dieren verkleint via een gepland fietsecoduct.

Een fietsecoduct dat zijn naam niet waard is, omdat het te smal is en niet voldoet aan de definitie van een volwaardig fietsecoduct, betoogde de insprekers die zei alle bewoners te vertegenwoordigen die langs of in de buurt van de geplande fietsroute wonen. Die inspreker gebruikte stevige taal en gebruikte woorden als subsidiefraude, De zegsman van de Natuurgroep Ackerdijk Puur Natuur wees onder meer op de nieuwe feiten, het gevaar voor verzakkingen, foute berekeningen en de noodzaak voor het verhogen van een deel van de bestaande wegen. De omwonenden pleitten net als vorig jaar voor een alternatieve fietsroute, bijvoorbeeld via de parallelweg van de A13.

Kinderkopjes

Een jaar geleden mochten de bewoners van de Julianalaan meepraten over de herinrichting van de middenberm. In juni 2024 was er een definitief ontwerp en in december ontvingen ze een brief van de gemeente dat de arbeidsinspectie verbiedt om de kinderkopjes opnieuw te laten leggen. Met de hand is dat volgens de inspectie te zwaar en machinaal kan dat niet. Een van de bewoners maakte donderdagavond in haar inspreekminuten duidelijk dat zij en haar buren geen vervangende grasbetontegels willen. Die tasten in hun ogen het historisch karakter van de Julianalaan te veel aan. De inspreker liet de commissie weten al honderd handtekeningen te hebben ingezameld met de petitie Behoud van kinderkopjes op de Julianalaan.

Parkeeruren

De beheerder van buurthuis Bieslandsekade had donderdag ook de weg naar de raadszaal gevonden. Hij vroeg de commissie te regelen dat het buurthuis in plaats van 600 parkeeruren voor bezoekers een onbeperkt aantal parkeeruren krijgt. De 600 toegewezen uren zijn na vier maanden op en dan kan ik de toko wel sluiten, betoogde de buurthuisbeheerder. Na vragen uit de commissie liet de inspreker weten een jaar met 2500 parkeeruren goed door te kunnen komen, gelet op: verjaardagen, de modelbouw en de veteranen.

Sluiting

Nadat alle insprekers aan het woord waren geweest en alle vragen van de commissie aan hen waren beantwoord, werd de vergadering gesloten. Zodra wethouder Huijsmans is opgeknapt, volgt het politieke debat in een volgende vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer. Waarschijnlijk is dat op dinsdag 21 januari 2024.