Commissie zucht diep na nieuwe vertraging tramlijn 19

22 november 2024 – In de oordeelsvormende vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer is op donderdag 21 november door diverse fracties kritisch gereageerd op de nieuwe vertraging in de aanleg van tramlijn 19 tussen station Delft en de TU Delft. De verwachting is nu dat de tram in de zomer van 2026 gaat rijden, weer een jaar later dan gepland. De totale kosten voor dit project zijn met bijna 24 miljoen euro gestegen tot bijna 93 miljoen euro.

De nieuwe vertraging kwam ter sprake in de commissie bij de maandelijkse bespreking van de ontwikkelingen in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH draait als opdrachtgever en concessiehouder op voor het grootste deel van de kosten die oorspronkelijk op 54 miljoen euro waren geraamd. De extra kosten worden gedekt uit de begroting van de MRDH.

Hart voor Delft merkte op dat de metropoolregio beter op de besteding van gemeenschapsgeld moet gaan letten.  Onafhankelijk Delft noemde de nieuwe vertraging bizar en bestempelde de tramlijn als een veel te duur prestigeproject van de TU Delft. Daarnaast wees die fractie net als STIP op de beperkte dienstregeling. Als de tram gaat rijden, is dat op weekdagen van 7.00 tot 19.00 uur. STIP zei het onacceptabel te vinden dat de tram niet in de avonduren en in het weekend gaat rijden. Wat STIP betreft moet daarover het gesprek met de TU worden gevoerd. Maar STIP had ook wat positieve woorden, want als de tramlijn er ligt dan is er wel sprake van een technisch hoogstandje dat uniek is in de wereld.

Bij de aanleg van de tramlijn op de campus worden materialen gebruikt die noodzakelijk zijn om trillingen en elektromagnetische straling van de tram te verminderen, zodat de onderzoeksfaciliteiten op de campus daarvan geen hinder hebben. Wel is het volgens de CDA-fractie gek dat de TU die onderzoeksgebouwen is gaan bouwen, nadat het besluit over de aanleg van het tramtraject al was genomen. De CDA wilde van wethouder Martina Huijsmans ook weten of tramlijn 19 in de vakanties en de zomer wel of niet gaat rijden.

D66 merkte op dat de schijn is ontstaan van een universiteitslijn en een miljoenenlijn. De TU Delft lijkt, volgens D66, de voorwaarden te dicteren en de wensen van de gemeente lijken niet door te komen bij het bestuur van de metropoolregio. De SP ging in haar kritiek nog een stap verder en sprak over pure chantage van de TU. Als het aan de SP ligt, wordt er met de verdere aanleg van de tramlijn gestopt.

Wethouder Huijsmans verzekerde de commissie dat het gesprek over de dienstregeling en het bereikbaar houden van de campus nog wordt gevoerd. Ze stelde D66 en VVD gerust dat de gemeente voldoende in beeld is bij de MRDH en er geen reden is voor de gemeente om met de vuist op tafel te slaan omdat het gaat om grondgebied van de TU. De gemeente voelt, zo stelde de wethouder vast, niet de financiële pijn, maar wel de pijn van de vertraging.

Visie Groen en Biodiversiteit

Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat richting 2040 Delft een stad is, waarin groen, biodiversiteit en een gezonde leefomgeving centraal staan? De Visie Groen & Biodiversiteit: De stad als ecosysteem in 2040 geeft antwoord op die vraag. De vertegenwoordiger van Natuurlijk Delfland was in zijn inspreekminuten vol lof over de totstandkoming van de visie en de ambities die daarin zijn opgenomen; het is een enorme stap vooruit en een kroon op het werk van de stadsecoloog.

Ook de fracties reageerden positief om samen met de stad werk te gaan maken van het vergroenen en biodiverser maken van Delft. Dat samen met de stad wordt volgens de PvdA niet altijd door bewoners gevoeld.

GroenLinks wees op het initiatief van de Commissie Behoud Stadsschoon (CBS) om door het planten van bomen de Schie groener te maken. GroenLinks kondigde aan samen met Hart voor Delft en de ChristenUnie te werken aan een initiatiefvoorstel, waarin de raad wordt gevraagd de ideeën van CBS te omarmen en het college de opdracht wordt gegeven de doelen op te nemen in het te maken beleid. Het initiatiefvoorstel dat volgende week naar de gemeenteraad gaat, is gericht op het effectief benutten van de denk- en doekracht in de stad, aldus GroenLinks. De fractie wil het voorstel na de reactie van het college begin volgend jaar in de commissie bespreken.

Ook Volt zei blij te zijn met de visie en vroeg aandacht voor klimaatverandering, Europa en het voorgenomen ecoduct. D66 wees ook naar Europa waar subsidies te halen zijn. Daar worden in de visie volgens D66 wel woorden aan gewijd maar weinig concreet. De wethouder heeft toegezegd uit te zoeken wat daarin mogelijk is. Het CDA wees wethouder Frank van Vliet erop dat de wereld groter is dan de TU Delft, waar in de Green Village allerlei groene innovaties worden bedacht. Maak ook gebruik van innovaties op andere plekken in de wereld, adviseerde de CDA-fractie.

Hart voor Delft vroeg aandacht voor het herplanten en nieuw planten van bomen om Delft groener te maken. De VVD wees op het spanningsveld tussen groene ambities en de ruimte voor nieuwe woningen en bedrijven. De ChristenUnie bepleitte een loket waar bewoners die hun eigen stukje grond groener willen maken terecht kunnen voor tips. De ChristenUnie zou ook graag zien dat woningcorporaties een ecologische bijdrage leveren aan het vergroenen van de stad. Voor Onafhankelijk Delft verdienen dieren ook een plek in de visie.

Wethouder Van Vliet verzekerde Onafhankelijk Delft dat er ook gezorgd gaat worden voor de dieren. Hij liet de commissie ook weten dat er begin volgend jaar nog een Visie Openbare Ruimte naar de raad komt. Daarin gaat het over de inrichting en het benutten van de openbare ruimte, over bewegen, recreëren, ontmoeten, spelen en sporten in die ruimte. De wethouder liet voorts weten na te willen denken over het verbeteren van de communicatie rondom het kappen van bomen, dat er om de twee jaar een evaluatie van deze visie komt met daarin onder meer aandacht voor de ecologische compensatie en dat de raad in 2025 de nota Dierenwelzijn kan verwachten.

De PvdA en D66 gaan nadenken over moties. Dat betekent dat het voorstel Visie Groen & Biodiversiteit – De stad als ecosysteem in 2040 op dinsdag 3 december verder wordt besproken in de raadsvergadering.

Station Delft Campus

In de periode tot 2050 ontwikkelt het gebied rondom station Delft Campus zich tot een stadscampus, een hoogstedelijk en gemengd leer-, werk en leefmilieu ‘waar innovatie naar de stad gebracht wordt’. Het wordt een plek waar men naar toe wil gaan om de nabije toekomst te beleven, waar denkers en doeners werken bij innovatieve maakbedrijven, onderwijs krijgen in nieuwe technologie en samenwerken aan nieuwe innovaties.

Die woorden komen uit de conceptgebiedsvisie Station Delft Campus. Tijdens de uitgebreide bespreking gebruikten de fracties hun spreektijd vooral om deze conceptvisie aan te scherpen en bij te sturen. Dat deed ook de Tanthofbewoner die als inspreker reageerde op het concept dat volgens hem heel veel belooft, maar weinig ambitieus is. Daarnaast wees hij de commissie op Kruithuisweg en de stationsomgeving waar in zijn ogen alleen met drastische maatregelen de geluidhinder beperkt en de luchtkwaliteit verbeterd kunnen worden. De inspreker concludeerde dat door 139 keer innovatie in de visie te benoemen er een fraaie illusie van vooruitgang ontstaat.

In alle bijdragen van de fracties klonk de behoefte aan meer concrete plannen voor dit deel van Delft. D66 vroeg wethouder Maaike Zwart om innovatie een concrete betekenis te geven. STIP, ChristenUnie, Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft vroegen onder meer aandacht voor goed openbaar vervoer in dit gebied. GroenLinks wil dat er betaalbare woon- en bedrijfsruimte wordt gerealiseerd. De SP zou het liefst zien dat de gemeente eigenaar blijft van de grond die ze in dit gebied heeft.

Het CDA vindt dat er in definitieve versie niet alleen aandacht moet zijn voor stenen, maar ook voor mensen, voor verbinding en ontmoeting. De VVD adviseerde de wethouder niet te ver vooruit te denken, maar kleine stapjes te nemen door bijvoorbeeld eerst te kijken naar de huidige parkeerbehoefte van fietsers en autobezitters. De PvdA wees net als de inspreker op de Kruithuisweg die als een barrière in dit stadsdeel ligt. Het verlagen van de maximumsnelheid op de Kruithuisweg naar 50 km/u zou volgens de PvdA kunnen helpen om de geluidshinder te beperken en luchtkwaliteit te verbeteren. 

Volt sprak de wens uit dat de wethouder zich sterk gaat maken voor de aanleg van een overdekte skatebaan. Wethouder Zwart liet Volt weten dat urban sports worden meegenomen in de visie, maar of er een skatebaan komt, kon ze nog niet zeggen. Ook beloofde ze de commissie dat in de verdere uitwerking van de conceptvisie plannen concreter worden gemaakt. Dat geldt ook voor de opmerkingen die werden gemaakt over openbaar vervoer, geluid, lucht en stadslogistiek. Wethouder Huijsmans liet de commissie weten dat in 2025 daarover het gesprek met de raad wordt gevoerd.

Dit onderwerp is toegevoegd aan de agenda van de raadsvergadering op 3 december. Volt, SP, CDA, ChristenUnie, STIP, GroenLinks, Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft dienen in die vergadering wellicht moties in.

Schieoevers

De commissie stond op verzoek van Onafhankelijk Delft, D66, CDA, VVD en STIP in deze vergadering ook kort stil bij de Voortgangsrapportage Schieoevers tweede helft 2023. Ook wethouder Zwart was er zich van bewust dat de fracties ontevreden waren over het late informeren van de raad over de ontwikkelingen. Voor veel vragen uit de commissie verwees de wethouder naar de komende rapportage die zal gaan over de eerste helft van 2024. Die voortgangsrapportage ontvangt de raad over een paar weken.

Insprekers

Aan het begin van de vergadering maakten twee Delftenaren gebruik van de mogelijkheid om in te spreken op een onderwerp dat niet op de agenda staat. Aad Meuleman die vorige week al zijn zegje had gedaan in de commissie Economie, Financiën en Bestuur, uitte opnieuw zijn ongenoegen over de in zijn ogen sturende enquête van de gemeente onder bewoners over de aanleg van een warmtenet. Dat is schijnparticipatie, aldus het oud-raadslid. 

Een bewoonster van de Wippolder was ook niet te spreken over haar contact met de gemeente. Ruim een jaar geleden trok ze bij de gemeente aan de bel om de verkeersveiligheid op de kruising Van Oldenbarneveltstraat-Delfgauwseweg te verbeteren. Er ging bijna geen week voorbij of ze werd door ambtenaren van het kastje naar de muur gestuurd en de door haar gewenste maatregelen om de verkeerssituatie overzichtelijker te maken met een spiegel of door parkeervakken op te heffen, worden niet gerealiseerd.

Delfts Kwartiertje

In het Delfts Kwartiertje stelden Onafhankelijk Delft en Hart voor Delft vragen over de brief die de inspreekster naar het college stuurde. Volgens de wethouder is er uitgebreid contact geweest met bewoners, is de situatie ter plekke bekeken, leidt een spiegel tot schijnveiligheid en is de parkeerdruk in de wijk te hoog om twee parkeervakken op te heffen. Op de Delfgauwseweg wordt de verkeerssnelheid met lijnen en markeringen afgeremd. De verkeerscirculatie en het mogelijk invoeren van eenrichtingverkeer in de zijstraten wordt volgens de wethouder breder bekeken. Dit onderwerp komt niet meer terug op de agenda van de raadsvergadering van 3 december 2024.  

D66 kondigde in het Delfts Kwartiertje voor de komende raadsvergadering een motie aan die betrekking heeft op bedrijfsafval op het Doelenplein.  

Kijk de commissievergadering terug