Meerstemmig akkoord musical Willem van Oranje

20 november 2020 – Met een ruime meerderheid is de raad in de vergadering op donderdag 19 november akkoord gegaan met het voorstel om voor de musical Willem van Oranje een investeringskrediet van 630.000 euro beschikbaar te stellen. Daarmee kan de grond voor een tijdelijk theater aan de Heertjeslaan bouwrijp worden gemaakt.

De raad stemde ook in met een afsprakenpakket, waarbij de gemeentelijke kosten van 213.000 euro gedurende vijf jaar terugverdiend worden via de jaarlijkse huuropbrengsten. Het was echter geen eenstemmig besluit van de raad. Groep Stoelinga en Stadsbelangen Delft vroegen het college via een motie om een half jaar te wachten met het besluit om geld beschikbaar te stellen voor de musical. Beide fracties wezen op de coronapandemie en de mogelijke langdurige gevolgen. Dat tegengeluid werd alleen gesteund door Onafhankelijk Delft. De overige fracties verwierpen de motie.

Zij steunden om diverse redenen het voorstel van het college. STIP omschreef het initiatief als een culturele trekpleister voor Delft. De PvdA benadrukte dat de gemeente de huur terugverdient en nauwelijks financiële risico’s loopt. Groen Links zei onder meer voorstander te zijn van een bruisende stad en net als de PvdA zei het CDA dat Delft niet tegen een financieel debacle kan oplopen. De VVD sprak over een grote kans voor Delft en een flinke kans voor de ondernemers in de stad. D66 verwacht dat Willem van Oranje de musical de stad een boost geeft. Ook de SP zei de musical als een kans te zien.

Wethouder Bas Vollebregt beaamde dat het grootste financiële risico bij de initiatiefnemer van de musical ligt. Hij ziet de musical vooral als een middel dat Delft na de coronatijd kan helpen om er weer bovenop te komen. Delft kan 250.000 bezoekers per jaar na de pandemie, wat de wethouder betreft, goed gebruiken. Groep Stoelinga, Stadsbelangen Delft en Onafhankelijk Delft stemden tegen het voorstel. De overige fracties stemden voor.

Delflandplein

In het debat over de verkeersveiligheid op het Delflandplein waren alle partijen het erover eens dat er snel iets moet verbeteren. De vraag was hoe snel dat moet gebeuren. Wethouder Martina Huijsmans verwacht op korte termijn de resultaten van het vervolgonderzoek naar de effecten die verschillende maatregelen hebben op de verkeersveiligheid op de rotonde. De wethouder zei dat er daarna een voorstel voor de raad wordt gemaakt. Ze verwacht dat dat in het begin van het eerste kwartaal van 2021 gereed is.

De oppositiepartijen ChristenUnie, SP, Onafhankelijk Delft, Stadsbelangen Delft, CDA en Groep Stoelinga wilden via hun motie Quick wins veiligheid rotonde Delflandplein met snelle maatregelen die direct uitgevoerd kunnen worden dat voorstel niet afwachten. De SP stelde dat wachten op een voorstel geen zin heeft, want er worden volgens die partij nog steeds mensen platgereden. De coalitiepartijen dachten daar anders over. De PvdA vroeg de oppositie eerst de resultaten van het aanvullend onderzoek af te wachten. STIP pleitte ook voor snelle maatregelen om het Delflandplein veiliger te maken voor voetgangers en fietsers, maar nu maatregelen uitvoeren zou volgens STIP weleens kunnen leiden tot dubbel werk en dubbele kosten. Ook GroenLinks, VVD en D66 vroegen nog even geduld om aan de hand van het aangekondigde voorstel een integrale afweging te kunnen maken.

De motie werd door de tegenstemmen van alle coalitiepartijen verworpen. Wethouder Huijsmans stelden de oppositie enigszins gerust dat een deel van de gevraagde snelle maatregelen al worden uitgevoerd. Zo is het groen al flink gesnoeid en wordt er al gekeken naar de belijning en de borden om het Delflandplein verkeersveiliger te maken.

Deelvervoer

Het college wil medio volgend jaar een vergunningstelsel invoeren voor de aanbieders van deelvervoer op twee wielen. De brief van het college waarin staat hoe dat geregeld zou moeten worden werd vorige maand in de commissie besproken. Veel fractie spraken toen om verschillende redenen hun steun uit om een vergunningstelsel in te voeren. Door de aanbieders van deeltweewielers te binden aan regels zou volgens de ChristenUnie en Stadsbelangen Delft de overlast aangepakt kunnen worden. STIP zag in het vergunningstelsel de mogelijkheid om het deelvervoer uit te breiden. Op initiatief van die drie fracties besprak de raad donderdagavond vier moties, waarvan de motie Deelvoertuigen als first en last mile vervoersmiddel werd ingetrokken.

In die motie vroegen STIP, GroenLinks en VVD het college in aanloop naar de regulering van het deelvervoer op twee wielen te kijken naar het verbeteren van de laatste kilometer vanaf parkeerplaatsen en stations. De motie vroeg het college ook om over deze verbeteringen te rapporteren. Wethouder Huijsmans legde uit dat er op dat gebied al heel veel gebeurt. In de regio is het een hot item en in Delft is de gemeente in gesprek met ondernemers op Schieoevers en de TU en wordt er gekeken naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid van en naar station Delft Campus te verbeteren. De wethouder beloofde de raad daarover te informeren. Dat antwoord was voor de indieners van de motie voldoende om hem in te trekken.

De motie Openbare ruimte als structurele stallingsfaciliteit voor productiemiddelen van commerciële ondernemingen vroeg het college de mogelijkheid te onderzoeken om deelvervoeraanbieders te laten betalen voor het gebruik van de openbare grond als parkeerplek voor hun tweewielers. Die motie van alle oppositiepartijen werd verworpen. De coalitiemeerderheid stemde tegen.

Dat gebeurde ook met de motie Onderzoek aangewezen locaties voor deelvoertuigen op twee wielen. Die motie van Stadsbelangen Delft, Groep Stoelinga en ChristenUnie vroeg het college onder meer werk te maken van vaste parkeerplekken voor het deelvervoer. De motie kreeg onvoldoende steun. D66, GroenLinks, Onafhankelijk Delft, PvdA, STIP en VVD stemden tegen.

De motie Waarborgen privacy in deelvervoer platformen werd unaniem door de raad aangenomen. Het college moet volgens die motie de kaders voor regulering uitbreiden met de eis dat aanbieders onderbouwen hoe de privacy van klanten wordt gewaarborgd. Dat moeten ze doen in een plan, waarin ze beschrijven hoe ze met gebruikersdata omgaan.

Artikel 1

In de commissievergadering had de motie Artikel 1 van de Grondwet prominent in Delft vorige maand al tot een redelijk fel debat geleid. De coalitiepartijen GroenLinks, VVD, STIP, PvdA en D66 hadden de motie in de vorige raadsvergadering ingetrokken om het er nog eens met de andere fracties over te hebben. De discussie in de raad herhaalde zich zonder dat de standpunten van de indieners als de niet-indieners waren veranderd. De motie vraagt het college om op een drukke plek in Delft prominent fysieke zichtbaarheid te geven aan Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.

Onder andere het CDA wees erop dat het betrekken van de stad dat eerst als opdracht in de motie stond, was geschrapt. Dat zag de CDA-fractie niet als een verbetering. Die fractie had liever een initiatief uit de stad gezien.

Aanleiding voor de motie waren volgens GroenLinks de bespiegelingen eerder dit jaar in de raad toen fracties refereerden aan het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie en de actuele ontwikkelingen in de samenleving. De coalitiepartijen die de motie mede ondertekenden spraken over een goed initiatief.

De SP sprak over uiterlijk vertoon en symboolpolitiek. Die partij betoogde dat de politiek moet zorgen voor gelijke en kansen voor iedereen. Dát werkt volgens de SP beter dan een kunstwerk. De ChristenUnie zei de motie te zien als een waarschuwing aan de raad zelf en wees onder meer op de door de politiek veroorzaakte ongelijkheid. Volgens Onafhankelijk Delft wordt gelijkheid niet gecreëerd met een beeld. Die fractie sprak van een overbodig initiatief.

De PvdA noemde het betreurenswaardig dat de SP een kernwaarde van de Nederlandse samenleving uiterlijk vertoon noemde. Wethouder Hatte van der Woude zei de motie met twee handen aan te grijpen en uit te willen voeren in de volle breedte van Artikel 1. Het enthousiasme van de wethouder bezorgde Stadsbelangen Delft een zichtbaar ongemakkelijk gevoel. Stadsbelangen Delft wees op het grote verschil tussen oppositie en coalitie en vroeg de indieners van de motie die gelijkheid in de kijker moet zetten de motie opnieuw in te trekken. Dat deden de indieners niet. De motie werd aangenomen met de steun van GroenLinks, VVD, STIP, PvdA, D66, ChristenUnie en CDA.

BOA’s in burger

Na middernacht ging een ruime meerderheid van de raad akkoord met de motie Duidelijke kaders inzetten mystery guest visits. De motie van Groep Stoelinga, VVD, STIP, D66 en Stadsbelangen Delft draagt het college onder meer op de inzet van BOA’s in burger te beperken als toezicht met duidelijk open identiteit van de toezichthouder niet werkbaar is. Voor de PvdA was het volstrekt onduidelijk wat daarmee werd bedoeld. De PvdA zei het huidige beleid afdoende te vinden. De fractie stemde tegen, net als de ChristenUnie.

Raadswissel

Matthijs Gouwerok en Kim Bosch luisteren naar de afscheidswoorden van de burgemeester.
Daylam Dag en Jip Enthoven zijn namens STIP benoemd tot raadslid.

Aan het begin van de digitale raadsvergadering nam burgemeester Marja van Bijsterveldt in een nagenoeg lege raadszaal afscheid van Kim Bosch en Matthijs Gouwerok. Zij zijn in de STIP-fractie opgevolgd door Jip Enthoven en Daylam Dag die direct na de afscheidswoorden werden benoemd tot raadslid.

Hamerstukken

De raad ging via een klap met de voorzittershamer verder akkoord met de Algemene subsidieverordening gemeente Delft 2018, de Erfgoednota Delft 2020-2030, het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2020-2036 en het voorstel Toevoegen tijdelijke voorziening ‘Uitvoering financieel arrangement’ aan verordening materiële financiële gelijkstelling Delft 2014.