17 februari 2023 – In de oordeelsvormende vergadering van de commissie Ruimte en Verkeer op donderdag 16 februari is door bijna alle fracties in de commissie aangegeven dat na een uitvoerig debat over het voorstel Coördinatieprocedure bestemmingsplan Hoek Abtswoudseweg Zuideinde het laatste woord nog niet is gezegd. Zij komen in de raadsvergadering op donderdag 9 maart met amendementen of moties om het plan bij te schaven.
Daarmee komen ze enigszins tegemoet aan de zorgen die omwonenden van de Laan van Braat en de wijk Delftzicht. De aanwezige inspreker wezen namens de bewoners van de Laan van Braat onder meer op de toename van verkeerslawaai en een vervijfvoudiging van de verkeersdrukte. Daarnaast pleitten de omwonenden om voor het plan een lagere parkeernorm toe te passen, zodat op die manier het aantal auto’s in de buurt een beetje beperkt blijft. De inspreker liet de commissie ook weten dat de bewoners ontevreden zijn over het gevolgde participatietraject. De inspraakprocedure leverde 75 zienswijzen op.
Appartementen
Het bestemmingsplan Hoek Abtswoudseweg Zuideinde maakt de bouw mogelijk van een vier woninggebouwen van verschillende hoogten met in totaal 120 middeldure en dure appartementen die boven op een halfverdiepte parkeergarage komen te staan. Op het dak van de parkeergarage komt een groene leeflaag en het complex krijgt een open en groen binnenterrein dat deels ook voor niet-bewoners toegankelijk wordt.
De fractie van Hart voor Delft omschreef het plan als een dissonant, die niet past in de regel dat in Delft van hoog in de buitenwijken naar laag in de binnenstad wordt gebouwd. De fractie zei daarnaast verbaasd te zijn dat de omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen, terwijl de projectontwikkelaar de participatie als voldoende ervaarde. Wat Hart voor Delft betreft zou het college dat participatietraject mogen onderzoeken. D66 liet weten blij te zijn met het plan, omdat daarmee het woningtekort in Delft wordt aangepakt. Het perspectief van toekomstige bewoners mag volgens D66 niet worden vergeten.
Verkeersstromen
De VVD wees onder meer op het belang van een goede bereikbaarheid en veiligheid in het verkeer. De fractie zei zich zorgen te maken over de verkeersstromen en wilde van wethouder Martina Huijsmans onder meer weten hoe ze de zorgen van omwonenden denkt weg te nemen. Op deze locatie passeren dagelijks heel veel studenten die van en naar de TU fietsen. De VVD zou het liefst zien dat verkeersknelpunten eerst worden opgelost voordat het bestemmingsplan door de raad wordt vastgesteld.
Net als Hart voor Delft was GroenLinks verbaasd dat de bewoners de participatie als onvoldoende beschouwen. Zij werden volgens GroenLinks pas laat in het participatietraject betrokken, nadat ze zich gingen roeren. GroenLinks zei tevreden te zijn dat in het plan meer ruimte voor groen is opgenomen, maar de verkeersdrukte voelt voor GroenLinks onacceptabel. Die zou volgens GroenLinks wellicht omlaag gedraaid kunnen worden door aan de knop van de parkeernorm te draaien.
Ruimte voor elkaar
Een plan met goede elementen en punten van zorg constateerde het CDA. Die punten van zorg zijn voor die fractie de verkeersveiligheid, de groene inrichting en participatie. De ChristenUnie gebruikte in het debat de eigen provinciale verkiezingsslogan Ruimte voor elkaar om het gebrek daaraan te duiden in de totstandkoming van dit bestemmingsplan. De fractie van de ChristenUnie wilde onder meer weten dat de wethouder in dit stadium nog kan veranderen aan het bestemmingsplan.
Onafhankelijk Delft stelde vast dat na jaren van gesprekken de omwonenden nog steeds beren op de weg zien. STIP zei tevreden te zijn met de ontwikkeling van dit stukje Delft. Net als GroenLinks denkt STIP dat door het verlagen van de parkeernorm de verkeersdrukte wat verminderd kan worden. Daarnaast vroeg STIP wethouder Huijsmans om te komen met een vernieuwde hoogbouwnota om het in de hoogte bouwen nu steeds tot discussie leidt als van de geldende visie wordt afgeweken.
Woningbehoefte
De PvdA liet weten blij te zijn met de betrokkenheid van omwonenden en dat er met dit bestemmingsplan wat gedaan wordt aan de woningbehoefte in Delft. De fractie zei de zorgen over de verkeersveiligheid te delen. De SP sprak over een hartstikke mooi plan dat volmaakt kan worden als de wethouder bereid is om de aanpassingsvoorstellen van de omwonenden overneemt.
Wethouder Martina Huijsmans liet in haar beantwoording merken dat die ruimte er niet inzit. Ze wees op de markante plek, die nu een allegaartje van stenen is en wel een kwaliteitsimpuls kan gebruiken. Volgens de wethouder past de toenemende verkeersdrukte die na de bouw van de 120 appartementen ontstaat binnen de normen en betekent het eventueel verlagen van de parkeernorm dat het bouwplan dat gecoördineerd met het bestemmingsplan door de raad wordt vastgesteld in de knel komt.
De wethouder wees er daarnaast op dat de huidige verkeersstromen na de aanleg van onder meer de Gelatinebrug anders over de stad worden verdeeld. Over het gevolgde participatietraject liet ze weten dat het lastig is iedereen tevreden te stellen, maar dat die participatie heeft geleid tot een mooi en haalbaar plan dat het meest passend is voor deze plek. Daarmee nam ze de zorgen in de commissie niet weg. Verschillende fracties zeiden dit voorstel mee terug te nemen naar de fractie. De raad praat er op donderdag 9 maart verder over.
Teding van Berkhoutlaan
In deze vergadering besprak de commissie ook het voorstel Coördinatieprocedure bestemmingsplan Teding van Berkhoutlaan. Dit plan maakt het mogelijk dat op het braakliggend perceel van de voormalige Gabriëlschool een gebouw komt te staan met 32 appartementen, parkeerplaatsen en groen.
Twee insprekers lieten namens de buurt weten geen bezwaar te hebben tegen het bouwplan, maar zij vrezen wel een toename van het verkeer en de parkeerdruk in de Teding van Berkhoutlaan. Zij zouden graag een oplossing zien voor de flessenhals waar het verkeer zich doorheen wurmt tussen de Sasboutstraat en de Van Foreestweg. De terugkeer van de oude buslijn zou daarbij volgens hen kunnen helpen.
De opmerkingen van de insprekers werden gehoord door de commissie. De fracties reageerden tevreden op het bouwplan en noemden de verkeersveiligheid in de buurt een punt van aandacht. Wethouder Huijsmans beloofde dat ernaar wordt gekeken en liet weten dat ze met de Metropoolregio gaat praten over de terugkeer van de buslijnen die tijdens de coronaperiode aan elkaar werden geknoopt.
De SP probeerde andere fracties te verleiden tot een debat over het belang van meer woningen bouwen. In dit plan is een aantal woningen geschrapt om er volgens wethouder Karin Schrederhof een haalbaar plan van te maken. Wethouder Huijsmans voegde toe dat de raad binnenkort de kans krijgt om de verkeerssituatie in dit gebied meer prioriteit te geven als de uitvoeringsagenda van het mobiliteitsprogramma ter sprake komt.
De commissie oordeelde dat het voorstel Coördinatieprocedure bestemmingsplan Teding van Berkhoutlaan door de raad zonder verdere bespreking als hamerstuk op donderdag 9 maart kan worden vastgesteld.
Stukjes grond
Op verzoek van de fracties van VVD, ChristenUnie en CDA besprak de commissie kort de brief van het college over het stopzetten van de verkoop van stukjes gemeentegrond. Inwoners van Delft konden snippers en stroken grond naast hun perceel kopen van de gemeente om er daarna vaak een schutting omheen te zetten en tegels neer te leggen. Omdat de gemeente wil vergroenen en de openbare ruimte belangrijk vindt als ontmoetingsplek komt er een eind aan de verkoop van de stukjes gemeenschapsgrond.
De informatie op de website van de gemeente is al aangepast. De VVD sprak over een rechtlijnige aanpak en vroeg wethouder Frank van Vliet om meer maatwerk, net als de CDA-fractie die de maatregel wel zwartwit vond. De ChristenUnie had begrip voor het besluit maar dat het college argumenten als sociale cohesie en klimaatadaptie gebruikten om met de verkoop te stoppen, vond die fractie door een rietje naar de werkelijkheid kijken.
De wethouder liet weten naar de informatie op de website te gaan kijken, omdat het in beperkte mate en onder voorwaarden mogelijk blijft dat inwoners een stukje grond van de gemeente kopen. Het verkoopproject van groensnippers dat de gemeente een aantal jaren geleden startte, stopt wel. De gemeente stuurt volgens wethouder Van Vliet nu meer aan op zelfbeheer door bewoners.
De fracties van de SP, STIP, D66, PvdA en ChristenUnie gaven aan het besluit van het college te steunen. Hart voor Delft zei dat niet te doen. Die fractie kondigde voor de komende raadsvergadering een motie aan, omdat bewoners volgens Hart voor Delft een stukje grond van de gemeente moeten kunnen blijven kopen.