Ontwerp Rode Loper levert veel discussie op

2 juli 2021 – In de commissie Ruimte en Verkeer is op donderdag 1 juli door de fracties erg verdeeld gereageerd op het herinrichtingsplan voor de Oude Langendijk. Het plan is deels gebaseerd op het schetsontwerp van de Stichting Centrum Management Delft om de toegang tot de binnenstad, tussen het station en de Nieuwe Langendijk, onder de noemer Rode Loper, aantrekkelijker te maken. Zes belangenorganisaties hebben bezwaargemaakt tegen de verleende omgevingsvergunning.  

Twee insprekers lichtten de bezwaren namens de Commissie Behoud Stadschoon, MENSenSTRAAT, Fietsersbond Delft e.o., Belangenvereniging Binnenstad Noord, Belangenvereniging De Oude en De Nieuwe Delf en Belangenvereniging Zuidpoort donderdagavond toe. Ze lieten weten het streven te steunen om de entree naar de binnenstad aantrekkelijker te maken, maar niet op de manier waarvoor nu vergunning is verleend. “Het wordt er niet mooier op en de inrichting is onverantwoord onveilig”, zei een van de insprekers.

In het plan moeten voetgangers en fietsers de weg gaan delen met andere weggebruikers, waaronder gemotoriseerd verkeer en het witte hek langs de gracht gaat plaats maken voor bomen, groenbakken, lantaarnpalen, bankjes en afvalbakken. De bezwaarmakers spraken over een onveilige situatie voor voetgangers en wezen onder meer op de cultuurhistorische waarde van het hek langs de gracht. Daarnaast hekelden ze de procedure rondom de totstandkoming van het ontwerp, het gebrek aan inspraak en dat geen van hun suggesties voor een meer veilige inrichting is overgenomen.

De fractie van Hart voor Delft omarmde de bezwaren en stelde dat de Delftenaren niet zitten te wachten op ‘hoogdravende vernieuwingen’ in de binnenstad. De fractie benadrukte vóór de Rode Loper te zijn, maar tegen de afbraak van cultuurhistorische elementen zoals het hekwerk dat er al 100 jaar staat. D66 zei blij te zijn dat er schot in de zaak zit om dit deel van de Rode Loper uit te rollen. De fractie constateerde dat het wel passen en meten wordt en dat het ontwerp zo flexibel is dat het later kan worden aangepast als de shared space voor weggebruikers niet blijkt te werken.

De PvdA was blij en baalde. Blij, omdat de inrichting wordt aangepakt. Baalde, omdat de discussie daarover blijkbaar nog niet is uit gestuiterd. De PvdA zei zorgen te hebben over de kwetsbare verkeersdeelnemers. Het hek hoeft wat de PvdA betreft niet weg. Het zou later volgens die fractie wellicht teruggeplaatst kunnen worden. STIP zei blij te zijn dat deze ontwikkeling tot realisatie komt. De hoofdfietsroute door de binnenstad moet daarbij volgens STIP wel in tact blijven.

Wethouder Martina Huijsmans verzekerde de commissie dat de Oude Langendijk voor fietsers een goede doorgaande route blijft, waarbij ze niet gehinderd worden door autoverkeer. De wethouder bevestigde dat er af en toe gemotoriseerd verkeer rijdt om de winkels te bevoorraden, maar dat is volgens haar ook nu al erg beperkt. De wethouder zei geen discussie te willen voeren over het hekwerk. Dat past volgens de erfgoeddeskundigen niet in het Delftse grachtenprofiel. Ook zonder hek voldoet het ontwerp aan alle eisen, aldus de wethouder. Omdat de kademuur opgeknapt moet worden, zal het hek als eerste verdwijnen om in een later stadium plaats te maken voor bomen en groenbakken.

De reacties van de overige fracties waren ook erg verdeeld. CDA en SP deelden de zorgen van de insprekers en vroegen de wethouder om tot een heroverweging van de plannen te komen. De SP drong er net als de PvdA op aan de opties te bekijken om het hek te behouden. En net als de SP deelde de VVD de zorgen over de verkeersveiligheid op een weg waar weggebruikers geen eigen stroken meer hebben. Net als diverse andere fracties stelde de VVD de wethouder voor om gehoor te geven aan de wens van de belangenorganisaties om gehoord te worden.

GroenLinks zei het jammer te vinden dat partijen na zoveel jaren van overleg er niet samen zijn uitgekomen. Maar volgens GroenLinks ligt er een goed voorstel. Ook Onafhankelijk Delft zei te hopen op een mooie entree, maar dan wel met het gezichtsbepalende hek. Onafhankelijk Delft liet weten dit onderwerp mee terug te nemen naar de fractie, net als Hart voor Delft en de PvdA. Die laatste twee fracties dienen in de raadsvergadering op donderdag 15 juli wellicht moties in. De raad praat dan verder over de Rode Loper.

Maria Duystlaan

Het voorstel Grondexploitatie Maria Duystlaan is in de commissie positief ontvangen, hoewel er ook wat kanttekeningen werden geplaatst bij de manier waarop het plan financieel mogelijk wordt gemaakt. Het college stelt de raad onder meer voor om voor het realiseren van een hoogwaardige groene openbare ruimte maximaal één miljoen euro te onttrekken uit het Fonds Delft 2040. Als de grondopbrengst meer oplevert vloeit dat geld terug in het fonds. Voor de VVD voelde het wat ongemakkelijk, omdat de stad eigenlijk het geld niet heeft.

Het plan dat uit drie deelprojecten bestaat, is volgens het college een eerste stap in de herontwikkeling van de Industriewijk. In de eerste fase worden een school, kinderopvang en vijftien woningen gebouwd, daarna volgen een sportcentrum met zwembad, 55 woningen, parkeerruimte en in de derde fase wordt het openbaar gebied ingericht.

D66 en PvdA zeiden akkoord te gaan met het voorstel. De CDA-fractie waarschuwde voor het patroon dat terugkerende tekorten worden gedekt uit het Fonds Delft 2040. GroenLinks vroeg en kreeg de belofte van wethouder Karin Schrederhof dat bij het overleg over de inrichting van de openbare ruimte ook kinderen (met een beperking) worden betrokken. Hart voor Delft zei het jammer te vinden dat er alleen middeldure en dure huurwoningen komen. De SP vroeg aandacht voor bewoners in de buurt die in oudere sociale huurhuizen wonen. STIP had er graag wat studentenwoningen bij gezien en Onafhankelijk Delft zei het jammer te vinden dat er geen plek is voor starters.

Wethouder Schrederhof lichtte toe dat op deze plek in Delft een aantal collectieve voorzieningen worden gebouwd die zonder bijdrage uit het Fonds 2040 niet gerealiseerd zouden kunnen worden omdat ze zwaar drukken op de grondexploitatie. Volgens de wethouder was dit dan ook een eerste stap om met een sociaal project een beroep te doen op het fonds. Op vragen van de SP, STIP en Hart voor Delft of er na het sluiten van zwembaden en de komst van een nieuw zwembad voldoende zwemcapaciteit in de stad is, zei de wethouder dat die tot 2040 voldoende is en dat er tegen die tijd naar gekeken kan worden. De suggestie van Hart voor Delft om van het zwembad aan de Weteringlaan een openluchtbad te maken, wees de wethouder af, omdat dat bad te slecht is om nog hergebruikt te worden.

Hart voor Delft en SP lieten na het debat weten dat ze het voorstel in hun fracties verder gaan bespreken. Onafhankelijk Delft zei bezig te zijn met een initiatiefvoorstel voor de realisatie van een openluchtzwembad.

Omgevingsvisie

Delft als hoofdstad van innovatie en technologie. Historie, innovatie en creativiteit kleurt cultuur en toerisme in Delft. Delft, waar het goed en gezond leven is; sterke en leefbare woonwijken met goede en voldoende woningen voor iedereen. Duurzaam Delft klaar voor de toekomst. Delft met voorzieningen voor iedereen. Delft bereikbaar. Dat zijn de zes opgaven waar de stad de komende jaren voor staat. Tenminste volgens het college in de Omgevingsvisie Delft 2040.

Met die visie loopt Delft vooruit op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Die wet die naar verwachting volgend jaar van kracht wordt, vraagt gemeenten een omgevingsvisie vast te stellen als kader voor juridische onderbouwingen en ontwikkelingen in de openbare ruimte. In de visie omschrijft het college wat voor stad Delft in de toekomst wil zijn. Dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt bleek in het debat donderdagavond over dit voorstel.

Wethouder Huijsmans kreeg daarnaast wel een hoop complimenten over de totstandkoming van de omgevingsvisie. Jarenlang is hierover met allerlei groepen uit de stad gepraat en ook de raad was gedurende dat participatieproces nauw betrokken. Omdat het gaat over een visie, waar nog geen uitgewerkte plannen onder hangen, gaf dat de fracties de ruimte om hun eigen aandachtspunten te benadrukken.

STIP had er daar drie van: kleinere evenementen toestaan in de groene randen van de stad, richt de stad zo in dat het uitnodigt om buiten te sporten en geef meer ruimte aan innovatie. Wat de ChristenUnie betreft had de sociale dimensie in de omgevingsvisie sterker gekund. GroenLinks wil de Global Goals een meer prominente plek geven in de visie en de PvdA wees op de omgevingswet die volgens die fractie een neoliberale sfeer uitademt, terwijl de roep om meer centrale regie bijvoorbeeld in de volkshuisvesting toeneemt. De PvdA zei veel belang te hechten aan een goed participatietraject bij de uitwerking van de omgevingsplannen die voortvloeien uit de omgevingsvisie.

De CDA-fractie constateerde kritisch dat de woorden innovatie en technologie veel vaker in de visie voorkomen dan het woord sociaal. De ambitie om Delft “de hoofdstad” van innovatie en technologie te laten zijn, kan wat het CDA betreft geschrapt worden. Die titel leidt volgens het CDA tot weinig zinvolle discussies. Ook de VVD ging in op de opgaven voor Delft. De SP zei de visie nog erg hoog over te vinden, met veel van alles en weinig keuzes. D66 reflecteerde over de toegankelijkheid van de openbare ruimte en de gezonde, groene leefomgeving. Hart voor Delft deelde complimenten uit voor de inspraak en Onafhankelijk Delft vroeg onder meer om een oplossing voor de blauwalg in de Delftse Hout.

Wethouder Huijsmans legde de commissie uit dat de volgende stap is dat de visie wordt uitgewerkt in concrete plannen voor de wijken en dat er ook nog andere stukken aan zitten te komen, zoals een visie op hoogbouw, een participatienota en een visie op toerisme. De wens van GroenLinks om de Global Goals op te nemen bracht de wethouder tot de toezegging daarover het gesprek te gaan voeren over hoe de gemeente daarmee kan omgaan.

STIP kondigde een amendement over innovatie aan en het CDA zei in de raadsvergadering op donderdag 15 juli met een amendement te komen om Delft als “hoofdstad” van innovatie te schrappen.

Kostenverhaal 2021

De raad droeg in 2019 via de motie Huisje Boompje het college op om met een voorstel te komen hoe private initiatiefnemers van nieuwbouwprojecten verplicht kunnen worden financieel bij te dragen aan het substantieel vergroten van de oppervlakte en de kwaliteit van het openbaar groen in Delft. Na twee jaar onderzoek leidde die motie tot het voorstel Nota Kostenverhaal 2021. Dat voorstel werd donderdag positief ontvangen in de commissie. Volgens het CDA, destijds de initiatiefnemer van de motie, toont het voorstel aan waar samenwerking tussen oppositie, coalitie, college en ambtenaren toe kan leiden.

Het voorstel komt er in grote lijnen op neer dat ontwikkelaars een bedrag van 15 euro per vierkante meter meebetalen voor gedeelde voorzieningen. De commissie concludeerde dat met het voorstel de motie is afgedaan. STIP liet weten het voorstel mee terug te nemen naar de fractie om te bekijken of de bijdrage van ontwikkelaars niet hoger kan. Ook andere fracties, waaronder VVD en SP, vroegen wethouder Huijsmans waar dat bedrag op gebaseerd was en of het niet wat hoger kon. Volgens de wethouder is daar zorgvuldig naar gekeken, maar is het ook ingewikkeld om aan dat bedrag te sleutelen zolang investeringen nog niet hard genoeg zijn. Als STIP inderdaad met een amendement en/of motie komt, wordt dit voorstel verder besproken in de raadsvergadering op donderdag 15 juli.

Parkeren Delft B.V.

Bij de bespreking van de jaarrekening 2020 en de meerjarenbegroting 2021-2024 van Parkeren Delft B.V. werden wat kritische noten gekraakt door de fracties van de ChristenUnie, CDA en Hart voor Delft. De ChristenUnie verwachtte een scherper jaarverslag met meer oog voor de risico’s waar een parkeerbedrijf mee te maken heeft, zoals de veiligheid in parkeergarages. De fractie van het CDA sprak over een bombastisch geschreven jaarverslag en zette vraagtekens bij de dienstverlening. Het heffen van belasting en afhandelen van bezwaren zijn volgens het CDA overheidstaken die worden uitgevoerd door Parkeren Delft, waardoor de dienstverlening ingewikkeld wordt. Ook Hart voor Delft refereerde daaraan. Die fractie zou willen dat de afhandeling van bezwaren niet door een particulier bureau wordt gedaan, maar teruggaat naar de bezwaarschriftencommissie van de gemeente. Hart voor Delft liet weten daarover wellicht in de raadsvergadering op 15 juli een motie in te dienen.

Rondvraag

De fractie van Hart voor Delft wilde in de rondvraag van wethouder Bas Vollebregt weten of er een versnelde procedure komt om het hoekpand Binnenwatersloot/Phoenixstraat te laten restaureren. De fractie stelde eind april schriftelijke vragen hierover, maar constateerde dat er sinds de beantwoording door het college weinig is gebeurd. De eigenaar heeft maatregelen getroffen om te voldoen aan de instandhoudingsplicht en om onveilige situaties te voorkomen. Wethouder Vollebregt beaamde dat het pand er niet florissant bij staat, maar dat er eerst een goed plan moet komen, waarna de vergunningprocedure zorgvuldig wordt doorlopen. De wethouder noemde geen termijn, maar wel ‘zo snel als mogelijk’.